BYD Tang EV600

Tester ut ny elbil i Norge

Resten av Europa får ikke den nye elbilen, som skal ha rekkevidde på 52 mil, før nordmennene har sagt sitt.

KINESISK SUV: BYD Tang EV600 skal testes ut på det norske markedet, før resten av kontinentet eventuelt får kjøpe den. Foto: BYD
KINESISK SUV: BYD Tang EV600 skal testes ut på det norske markedet, før resten av kontinentet eventuelt får kjøpe den. Foto: BYD Vis mer

De siste månedene har vi sett en ny tendens i den norske bilimporten: Kina-produserte merker på full vei inn i markedet.

I 2019 varslet Dinside om seks kinesiske elbiler med retning mot Norge. Det er imidlertid bare én av disse som har vist seg til nå. I tillegg til førstemann, Chery, har derimot DFSK, Seres og Xpeng introdusert seg for markedet vårt.

Denne uken er det BYDs tur til å fortelle om sin signingsferd til vår verdensdel. Elbilprodusenten varslet selv i en pressemelding at Norge skal få SUV-en Tang - aller først av alle landene på det europeiske kontinentet.

BYD TANG: Den kinesiske bilprodusenten lover firehjulstrekk, 520 km rekkevidde (NEDC), bra design og mye utstyr i bilen som skal komme til Norge i løpet av 2020. Foto: BYD
BYD TANG: Den kinesiske bilprodusenten lover firehjulstrekk, 520 km rekkevidde (NEDC), bra design og mye utstyr i bilen som skal komme til Norge i løpet av 2020. Foto: BYD
BYD TANG: Den kinesiske bilprodusenten lover firehjulstrekk, 520 km rekkevidde (NEDC), bra design og mye utstyr i bilen som skal komme til Norge i løpet av 2020. Foto: BYD
BYD TANG: Den kinesiske bilprodusenten lover firehjulstrekk, 520 km rekkevidde (NEDC), bra design og mye utstyr i bilen som skal komme til Norge i løpet av 2020. Foto: BYD
BYD TANG: Den kinesiske bilprodusenten lover firehjulstrekk, 520 km rekkevidde (NEDC), bra design og mye utstyr i bilen som skal komme til Norge i løpet av 2020. Foto: BYD

Tester ut i Norge

Ifølge administrerende direktør Isbrand Ho i BYD Europa er Norge det naturlige valget for å teste ut det europeiske markedet.

- I tillegg til å ha et omfattende ladenettverk er Norge er det mest avanserte markedet i Europa, når det gjelder bruk av elektriske kjøretøy, sier Isbrand Ho i en pressemelding.

Videre forklarer han at de vil gjøre en nøye evaluering av hvordan nordmennene tar imot BYD Tang, før de utvider personbilsalget til resten av kontinentet.

- Vi er sikre på at Tangs utstyr og design, samt praktiske og høye teknologiske nivå vil appellere til kresne europeiske kjøpere, fortsetter den administrerende direktøren.

Rekkevidde og firehjulstrekk

Og for å svare på spørsmålet mange elbilfrelste nordmenn ofte stiller først; bilen skal ifølge produsenten kunne kjøre 520 kilometer på én lading. Tallet er riktignok basert på den utgåtte NEDC-testen, så regn med at offisiell rekkevidde blir noe kortere, når SUV-en får «WLTP-passet» påskrevet.

En annen ting nordmenn kan krysse av på lista er firehjulstrekk. BYD har ikke oppgitt informasjon om hengerfeste eller tillatt vekt på taket. Det må vi raskt vente med til bilen har fått norsk typegodkjenning.

Tang har allerede vært på det asiatiske markedet som ladbar hybrid (PHEV) i noen år, og det er andre generasjon av SUV-en som nå introduseres for Europa. Denne er altså helelektrisk. Prisen offentliggjøres senere i år.

BYD opplevde en stor dupp i salget, i starten av corona-pandemien, men later til å ha fått mer sving på sakene igjen nå. Bilprodusenten varsler at Tang blir den første av flere elektriske personbiler som kommer til vår verdensdel. I tillegg tilbyr de både elektriske busser (som allerede ruller i Norge), varebiler og lastebiler til kontinentet.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!