ELGFARE: Det er liten tvil om at det er fare på ferde, når det blinker et gult signal over elgskiltet. Foto: Vilnemda
ELGFARE: Det er liten tvil om at det er fare på ferde, når det blinker et gult signal over elgskiltet. Foto: VilnemdaVis mer

Tester ut blinkende lys mot elgpåkjørsler

Tradisjonelle elgskilt har liten effekt. Derfor prøver Vegvesenet ut nye metoder.

Aller oftest kjører vi forbi veiskilt med varsel om elgfare, uten at vi faktisk møter elg. Heldigvis. Men med den tanken i bakhodet gjør det imidlertid at vi ikke senker farten etter at vi møter slike skilt på veien, ifølge Statens vegvesen.

GPS-forskning viser at hver eneste elg krysser veien hver femte dag i gjennomsnitt. Og i fjor var det 9.000 hjortevilt som ble påkjørt på veien. Her kan du se oversikt over hvor i Norge faren for viltpåkjørsel er størst.

Vegvesenet mener elgskiltene har minimal effekt på folks kjøreadferd. Derfor blir nye virkemiddel nå tatt i bruk.

Viltnemda aktiverer skilt

På teststrekninger i Troms har blinkende gule lys i mer enn et år blitt flyttet rundt for å signalisere elgfare.

Tidligere har lignende forsøk også blitt gjort på strekninger som Riksvei 3 gjennom Østerdalen i Hedmark. Vegvesenet har dessuten bestemt seg for å droppe rustne og omdiskuterte autovern.

- Vi tester ut flyttbare skilt der elgfaren er størst. Dette skal få bilistene oppmerksomme på elgfaren, så de senker farten, sier forsøksleder Henrik Wildenschild i Vegvesenet i en pressemelding.

Det er Viltnemda som er ansvarlig for å sette opp skiltene og å aktivere blinkingen, gjennom tekstmeldinger (SMS).

– De kjenner elgens adferd best og vet når og hvor det er elgfare. Det er derfor til stor hjelp at de sørger for at skilt med gulblink er på rett sted og tid. I tillegg til egne erfaringer, får de også bistand fra ei elgvarselgruppe på Facebook, med 3.000 medlemmer, forklarer Wildenschild.

Vil forsøke nye metoder

Ifølge Vegvesenet er tilbakemeldingene fra bilister, naboer og Viltnemda, så langt, at de gulblinkende skiltene gjør at folk kjører betydelig saktere. Prosjektet er imidlertid ikke evaluert ennå.

- Er det vellykket kan kanskje denne formen for varsling bli en del av driftskontraktene, men med bistand fra viltnemder, foreslår prosjektlederen.

Wildenschild ønsker senere å teste at bilistene varsler med-trafikanter om elgfare der det er permanente skilt.

– Det er teknisk mulig at bilistene kan blinke med frontlysene, mot en sensor, som aktiverer gulblinken på elgskiltene. Dette håper vi å få midler til å prøve ut senere, sier han.

HAR LITEN EFFEKT: Nordmenn har blitt så vant til tradisjonelle elgfare-skilt, at vi i mindre grad tar hensyn til dem, mener Statens vegvesen. Foto: NTB Scanpix
HAR LITEN EFFEKT: Nordmenn har blitt så vant til tradisjonelle elgfare-skilt, at vi i mindre grad tar hensyn til dem, mener Statens vegvesen. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Rydder opp i elgskilt i nord

Vegvesenet har laget et kart som viser en oversikt over viltpåkjørsler og elgskilt, som de har satt opp.

Elgskilt skal stå der det faktisk er fare for elg. Vilttrekk endres over tid, og skiltene skal tas ned i perioder der faren er moderat eller liten.

– Vi skal nå rydde opp i elgskiltene. De skal flyttes eller fjernes, og nye skal settes opp der det har vært elgulykker de siste årene, forteller Wildenschild.

- Vanlige skilt har begrenset effekt

I Norge har Vegvesenet plassert over 2.000 skilt med varsel om elgfare. Disse står naturligvis der faren for å møte elg er størst, men forskning viser ifølge etaten at elgskilt har begrenset effekt.

Vegvesenet mener imidlertid det er klar sammenheng mellom fartsgrense, fartsnivå og påkjørsler.

Samtidig mener de at det er viktig å prøve ut andre tiltak som kan redusere antall kollisjoner med elg, siden vanlige elgfareskilt ikke får bilistene til å kjøre saktere.

- Prøveprosjektet i Troms med ambulerende elgskilt med gulblink, er innovativt. Det blir interessant å se om farten faktisk går ned når prosjektet er skikkelig evaluert, sier trafikksikkerhetsleder Guro Ranes i Vegvesenet.

Lik Dinside Motor på Facebook

Siste nytt om Motor! Ønsker du siste nytt fra DinSide Motor rett i innboksen? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de beste sakene tilsendt hver uke.