Teståret 2003 - Ytterpunktene

I løpet av et år kjører vi nesten alt fra det aller billigste til det aller dyreste. Her kommer ytterpunktene og noen subjektive favoritter. Og ikke minst, bilene vi ville klart oss godt uten.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
Daewoo Kalos.
Daewoo Kalos. Vis mer
VW Phaeton W12.
VW Phaeton W12. Vis mer
Jaguar XJR.
Jaguar XJR. Vis mer
Ford StreetKa.
Ford StreetKa. Vis mer
Opel Speedster Turbo.
Opel Speedster Turbo. Vis mer
Skoda Fabia.
Skoda Fabia. Vis mer
Porsche 911 Carrera 4S.
Porsche 911 Carrera 4S. Vis mer
Porsche Cayenne Turbo.
Porsche Cayenne Turbo. Vis mer
BMW Z4.
BMW Z4. Vis mer
VW Beetle kabriolet.
VW Beetle kabriolet. Vis mer
VW Touareg V10 TDI.
VW Touareg V10 TDI. Vis mer
Opel Meriva 1.6.
Opel Meriva 1.6. Vis mer


Den billigste bilen vi kjørte i 2003 var Daewoo kalos 1.2 SE, som koster 126.900 kroner. Vi er imponert over at prisen er så lav, men bilen gjorde ikke noe kjempestort inntrykk heller. I den andre enden av skalaen finner vi Volkswagen Phaeton W12. Den mastodontiske folkevogna koster fra 1.714.900 kroner og oppover.

  • BILLIGST: Daewoo Kalos 1.2 SE

  • DYREST: Volkswagen Phaeton W12.
  • For den som er opptatt av lengde er det Jaguar XJ som kommer best ut av personbilene. Den nyeste XJ-modellen måler hele 509 centimeter. Ford StreetKa er årets minste og måler kun 365 centimeter i lengden.

  • STØRST: Jaguar XJ 3.0 og Jaguar XJR.

  • MINST: Ford StreetKa.
  • 0-100 er en morsom øvelse og vi trodde ikke kampen i toppen skulle bli så hard som den ble. I år var det kun én bil som krøp under 5 sekunder og rett over følger det på en hel rekke biler. Vår billigste testbil bruker lang tid på denne øvelsen og bevilger seg hele 18,4 sekunder på oppgaven.

  • RASKEST (0-100 km/t): Opel Speedster Turbo

  • TREGEST (0-100 km/t): Skoda Fabia 1.2 Classic
  • Høyest toppfart dras greit i land av Porsche 911 som ikke har noen form for hastighetssperre. Her oppgis en toppfart på ikke mindre enn 275 kilometer i timen med automatgir. Fabia er igjen i ilden med en så lav toppfart som 151 kilometer i timen.

  • RASKEST (Toppfart): Porsche 911 Carrera 4S
  • TREGEST (Toppfart): Skoda Fabia 1.2
  • Tyngde er også ett problem når det kommer til avgiftsproblematikken. I år "vinner" Volkswagen Phaeton V10 TDI soleklart med en egenvekt på 2,4 tonn. Årets letteste bil er Opel Speedster Turbo som ikke veier mer enn 870 kilo.

  • TYNGST: Volkswagen Phaeton V10 TDI

  • LETTEST: Opel Speedster Turbo
  • Subjektive bedømninger

    Her har vi benyttet muligheten til å plukke noen biler fra våre egne øverste og nederste hyller. Dette er ikke ment som en kåring som nødvendigvis forteller hvilken bil som er best eller dårligst, men skal gi en pekepinn på hvilke biler som er våre personlige favoritter.

    Jogrim hadde i år en hel rekke favoritter og hadde store problemer med å bestemme seg. Derfor ble det hele fire biler som ble plukket ut. I den andre enden av skalaen ble det to klassikere fra tidligere år.

    Knut rangerte i likhet med meg en SUV og en sportsbil inn blandt favorittene. I tillegg ble den nye Legacy trukket inn i varmen. Som vanlig er det Korea som blir vraket av Knut.

    Selv falt jeg for Porsche Cayenne Turbo og Subaru WRX STI. Dette er to ekstremt spreke biler for effektglade bilentusisater. Jeg falt ikke for Beetle kabriolet som er den bilen der du får minst effekt for pengene. Den er søt , men altfor slapp. I tillegg ble Fiat Stilo Multiwagen ikke noe hyggelig bekjentskap.

  • KNUTS FAVORITTER: Volkswagen Touareg V10 TDI, Opel Speedster Turbo og Subaru Legacy.
  • JOGRIMS FAVORITTER: BMW Z4 3.0, Opel Meriva, Mini Cooper S Works og Ford Focus RS.
  • STIANS FAVORITTER: Porsche Cayenne Turbo, Subaru WRX STI og BMW 645.
  • KNUTS DÅRLIGSTE: Kia Carens og Daewoo Kalos.
  • JOGRIMS DÅRLIGSTE: Suzuki Liana og Chrysler Neon.
  • STIANS DÅRLIGSTE: Volkswagen Beetle kabriolet og Fiat Stilo Multiwagon.
  • Årskavalkade 1999

  • Årskavalkade 2000

  • Årskavalkade 2001

  • Årskavalkade 2002
  • Lyst til å diskutere?

    Besøk vårt debattforum!