Teståret 2002 – Ytterpunktene

I løpet av et år kjører vi nesten alt fra det aller billigste til det aller dyreste. Her kommer ytterpunktene og noen subjektive favoritter og bilene vi ville klart oss godt uten.

Skoda Fabia 1.2 Classic.
Skoda Fabia 1.2 Classic. Vis mer
Mercedes-Benz S600.
Mercedes-Benz S600. Vis mer
Ford F-250 Super Cab.
Ford F-250 Super Cab. Vis mer
Porsche 911 Carrera 4.
Porsche 911 Carrera 4. Vis mer
Citroen C3 1.1.
Citroen C3 1.1. Vis mer
Mini Cooper S.
Mini Cooper S. Vis mer
Audi RS6.
Audi RS6. Vis mer
Volvo XC 90.
Volvo XC 90. Vis mer


Den er ikke den billigste bilen på markedet, men den er den billigste vi kjørte i 2002. Med tanke på prisen imponerte Skoda Fabia 1.2 og holder nok for mange som egentlig ser på mye dyrere biler. I den andre enden av skalaen ligger Mercedes S 600. Med en prislapp på 2.027.200 kroner er den desidert dyrest av våre testbiler i 2002.

  • BILLIGST: Skoda Fabia 1.2 Classic

  • DYREST: Mercedes S600
  • For den som er opptatt av størrelse kan vi anbefale Ford F-250 Super Cab. Med en lengde på 597 centimeter er den desidert størst av testbilene i 2002. I den andre enden har vi Mini Cooper S som ikke måler mer enn 366 centimeter.

  • STØRST: Ford F-250

  • MINST: Mini Cooper S
  • 0-100 er en morsom øvelse og vi trodde ikke kampen i toppen skulle bli så hard som den ble. To biler bikker under 5 sekunder og det er Mercedes S600 og Audi RS6. Mercedesen er raskest med 4,8 sekunder og RS6 hakk i hæl, ett tidel etter. Vår billigste testbil bruker litt lang tid på den øvelsen og bevilger seg hele 18,4 sekunder på oppgaven.

  • RASKEST (0-100 km/t): Mercedes S 600

  • TREGEST (0-100 km/t): Skoda Fabia 1.2 Classic
  • Høyest toppfart dras greit i land av Porsche 911 som ikke har noen form for hastighetssperre. Her oppgis en toppfart på ikke mindre enn 285 kilometer i timen. Fabia er igjen i ilden med en så lav toppfart som 151 kilometer i timen.

  • RASKEST (Toppfart): Porsche 911 Carrera 4
  • TREGEST (Toppfart): Skoda Fabia 1.2
  • Tyngde er også ett problem når det kommer til avgiftsproblematikken. Blir det derimot tungt nok forsvinner alle avgifter fullstendig. Da blir det nemlig lastebil. Ford F-250 veier 2.975 kilo og er ikke beheftetmed en eneste avgift bortsett fra moms. Vår letteste bil, Citroen C1 1.1, som ikke veier mer enn 978 kilo har masse avgifter på både vekt, kubikk og effekt.

  • TYNGST: Ford F-250

  • LETTEST: Citroen C3 1.1
  • Subjektive bedømninger

    Dette er våre personlig favoritter og bilene vi kunne klart oss godt uten. Det er ingen kåring som nødvendigvis forteller hvilken bil som er best eller dårligst. Jogrim liker kraft og valgte Audi RS6. Vi skjønner det godt. Knut gjorde det enkelt og avanserte opp fra Mini Cooper, som var favoritten i fjor, til Mini Cooper S. Undertegnede har forlatt Chevrolet Corvette til fordel for en noe mer fornuftig Volvo XC 90.

    Knut vil helst slippe å bli sett i en Hyundai Getz, mens Jogrim aldri kommer til å kjøpe en Suzuki XL7 Arctic Trucks. Artikkelforfatteren hadde årets nedtur med SsangYong Rexton.

  • KNUTS FAVORITT: Mini Cooper S

  • JOGRIMS FAVORITT: Audi RS6

  • STIANS FAVORITT: Volvo XC 90
  • KNUTS DÅRLIGSTE: Hyundai Getz

  • JOGRIMS DÅRLIGSTE: Suzuki XL7 Arctic Trucks

  • STIANS DÅRLIGSTE: SsangYong Rexton
  • Årskavalkade 1999

  • Årskavalkade 2000

  • Årskavalkade 2001