Teståret 2000

Du kan få nesten 16 Hyundai Atos Prime for det du må betale for en Mercedes-Benz CL 600. Vi testet begge i løpet av år 2000.

Hyundai Atos Prime var ikke den minst bilen vi kjørte i år 2000, det var Smart Pulse Cabriolet, men det var den desidert rimeligste. For med en utsalgspris på 121.950 kroner er ikke Atos Prime dyr. Og bare for å ha nevnt det, vi kjørte den best utstyrte utgaven...

Det har vi også gjort hos Mercedes-Benz. For toppmodellen CL 600 har både V12 motor, seter med innebygd massasje og avstandskontroll som gjør at du holder konstant avstand til bilen foran deg. Og vi må innrømme at det var med en viss ærefrykt vi startet den fem meter lange kupeen og la ut på test - prislappen for en CL 600 er nemlig på respektable 1.908.100 kroner.

Maserati kjappest

Teståret 2000

Men trass i V12 motor var ikke CL 600 den raskeste bilen vil kjørte i år 2000. For under panseret i Maserati 3200GT finner du riktignok ikke mer enn åtte sylindere i V-form, men du finner to turboladere. Ytelsen er respektable 370 hester, og dreiemomentet er på 491 Nm. Selv uniformerte politikonstabler ble imponerte over følelsen det ga å akselerere fra 0 til 100 kilometer i timen på 5,1 sekunder. Toppfarten på Maserati 3200GT prøvde vi aldri. Ikke så rart når den tross alt er tre ganger så høy som man har lov til å kjøre på motorvei klasse A her til lands.

Fullt så fort gikk det ikke med el-bilene Th!nk City og Peugeot 106 Electrique. Ikke bare var de tregest hva gjaldt akselerasjon, de var også tregest hva gjaldt toppfart. Ingen av de to greide å nå 100 kilometer i timen - hvilket, med god margin, gjorde de til årets tregeste.

Minst Smart

Teståret 2000

Treg var imidlertid ikke Chevrolet Tahoe, trass sine 2.445 kilo egenvekt. Amerikanerne har da vett nok til å utstyre bilene sine med skikkelig motor. Og vi var glade for V8 motoren i Tahoe, uten den hadde nok bilen tatt opp konkurransen med Th!nk. Men Tahoe var ikke bare årets tyngste, den var også årets største (5,050 mm) - noe vi ikke likte fullt så godt ved lukeparkeringer på Grünerløkka i Oslo.

Da var det enklere med Smart Pulse Cabriolet. Ikke bare var den halvparten så lang som Tahoe, men med en lengde på 2,500 mm var den også kort nok til at vi kunne parkere den på tvers.

Insight imponerte

Teståret 2000

Bilen som likevel imponerte oss mest i året som nå ligger bak oss var hybridbilen Honda Insight. Aldri har vi kjørt en bil så gjerrig. På en strekning over 313,9 kilometer brukte vi ikke mer enn en vaskebøtte med bensin. Nøyaktig forbruk målte vi til respektable 0,316 liter per mil. Det er lavt.

År 2000 ligger trygt bak oss, og foran oss står 2001. For vår del betyr det nye kilometer langs landeveien i dyre biler, billige biler, bra og dårlige biler. Vi ønsker dere, våre lesere, et riktig godt nytt år.

Linkene

  • Billigst: Hyundai Atos Prime GLS

  • Dyrest: Mercedes-Benz CL600

  • Minst: Smart Pulse Cabriolet
  • Størst og Tyngst: Chevrolet Tahoe

  • Tregest: Th!nk City

  • Tregest: Peugeot 106 Electrique
  • Raskest: Maserati 3200GT

  • Mest innovativ: Honda Insight
  • Årskavalkade 1998

  • Årskavalkade 1999

  • Komplett oversikt over alle våre tester og sammenlikninger