TEST: Yaris: High-Tech småbil

Toyota Starlet greide aldri å hevde seg i småbilsklassen, men med Yaris har Toyota ett nytt og avansert våpen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: TEST: Yaris: High-Tech småbil

Toyota har ikke hatt den store suksessen med småbiler - i allefall ikke her til lands. For i den sterke konkurransen greide ikke Toyota Starlet helt å hevde seg.

Men så lanserte Toyota konseptbilen ”Funtime” som en showbil på en bilutstilling, og idag har vi Yaris - en av de mest spennende småbilene som finnes på dagens marked.

Inn i bikkjeslagsmålet

Toyota Yaris måler drøye 3,6 meter i lengderetningen, og dermed konkurrerer den med biler som Opel Corsa, Volkswagen Polo, Peugoet 206 og Renault Clio for å nevne noen. Og det er ikke noen lett oppgave å kaste seg inn i det bikkjeslagsmålet nesten uten trening.

Men Yaris kommer godt forbredt. Ta bare baksetet som kan forskyves i lengderetningen, og de utallige smårommene som man finner overalt i bilen. På veien er den heller ingen sinke, for fra et slagvolum på en liter utvikler Yarisen 68 hestekrefter.

Digitale instrumenter

Hva gjelder design er den også forskjellig fra den gemene hop; for hvilke biler er det i dag som har digitale instrumenter montert over midtkonsollen?

Mye plass, smarte løsninger og instrumenter som minner om videospill er vel og bra - men hvordan er egentlig Yarisen? Vi har kjørt bilen gjennom vår testløype, tatt den med på Elg-test og sitter med svarene. Det vil du også gjøre dersom du klikker deg igjennom testen...

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!