TEST: Xsara VTR -- veldreid og veloppdragen

Det er et stort skille mellom de to betegnelsene VTS og VTR i Citroën-sammenheng. For der VTS er rå, veloppdragen og lekker, mangler VTR råskapen VTS kan oppvise. Men så er da VTR en billig fornøyelse til sammenligning.

DinSide har tidligere testet Citroën VTS (prøvekjøringen av VTS finner du her). Med en toliters motor, 167 hk og så velbalanserte kjøreegenskaper at den tok pusten fra oss, er den et kupp med en prislapp på knappe 283.000 -- alt inkludert.

De mer maleriske beskrivelsene fra vår testtur finner du på lenken "Motor og kjøreegenskaper".

I VTR står ikke R for Racing. VTR er nemlig utstyrt med PSA-gruppens avbalanserte 1,6-liter med 90 hk. Akselerasjonstallet fra 0 - 100 km/t er beskjedne 13,1 sekunder, til tross for sitt sportslige utseende. Men vår test viste at tallene "lyver", og at VTR så absolutt kan vise til mer enn et lekkert utseende.

En sjelden fugl

Xsara VTR levers bare som en 3-dørs kombikupe, og apellerer derfor neppe til barnefamiliene, til det er baksetet for vanskelig tilgjengelig. Så skulle man kanskje tro at VTR derfor har et svært så begrenset potensiale. Feil.

Riktignok er det ikke alt for mange som kjøper sportslige Coupeer i Norge, og riktignok er biler som Hyundai Coupe, Ford Puma og til en viss grad Opel Tigra adskillig mer sportslig anlagt, men det er ikke mange av dem som er så elegante som Xsara VTS. Og Xsara har en fordel til, nemlig prislappen. til tross for en rimelig komplett utstyrspakke som også inneholder en god del styling-elementer, er listeprisen bare 192.500 kroner.

Og med disse forutsetningene setter vi oss bak rattet -- og du griper musen fatt for å klikke deg gjennom resten av testen. Vi håper du er like fornøyd som vi var med bilen.