TEST: Xantia HDi: C´est Magnifique

Det er utrolig at en bil som har vært på markedet i fem år fortsatt har evnen til å overraske. Citroën Xsara HDi gjorde så absolutt det, og skylden må motoren ta.

TEST: Xantia HDi: C´est Magnifique

Det er fem år siden Citroën kunne presentere mellomklassebilen Xantia, og det er liten tvil om at dens biologiske klokke begynner å tikke farlig fort. For selv om oppgraderingen i fjor så absolutt gjorde at bilen fulgte med i tiden, er det ikke til å stikke under en stol at designet ikke akkurat skriker årtusenskifte.

Derfor er det likevel ingen grunn til å slakte bilen, for faktum er at den bærer alderen med forbløffende stolthet.

Juvelen ingen ser

Men det er verken design eller praktiske løsninger som gjør at vi så til de grader faller i staver av nesegrus beundring. Det er motoren. For gjemt under panseret sitter det en liten juvel av en motor - godt skjult under et beskyttende plastdeksel. Men om motoren gjemmer seg så godt den bare kan når panseret åpnes, er den absolutt tilstede når man kjører.

Hemmeligheten er forkortet til HDi, High Pressure Direct Injection, på norsk direkte innsprøytning under høyt trykk. Det høye trykket (1.350 bar) er mulig gjennom bruk av en felles innsprøytningsrampe for alle sylindrene, såkalt Common-Rail teknologi.

Ikke bensin, men diesel

Alt dette pratet om innsprøytning får deg naturlig nok til å tenke bensin, og hva som er så spesielt med dette systemet - for bensininnsprøytning har vi da hatt i mange år?! Det spesielle er at motoren forbrenner diesel. Derfor har den et dreiemoment som er en mindre lastebil verdig og ytelser omtrent som en bensinmotor.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Common-rail fungerer ved at drivstoffet sprøytes direkte inn i forbrenningsrommet ved et enormt trykk (1.350 bar). På den måten forstøves drivsoffet og intensiteten på selve forbrenningen øker. Derfor har en motor med Common-Rail ikke bare lavere forbruk, men den får også høyere ytelse samtidig som den kvitter seg med færre skadelige avgasser.

At motoren er bra er en ting, men hvordan fungerer en motor, proppfull av den nyeste teknologien sammen med en bil som ikke akkurat markerer det siste skrik? Klikk deg igjennom prøvekjøringen, og finn ut! God tur....