Test: White Shark 175 Club – Veloppdragent vått

175 er volumbåten blant de franske White Shark båtene. Kanskje ikke så rart, for White Shark 175 er en fleksibel skjærgårdsjeep med en prislapp som ikke er avskrekkende.

Etter en av sommerens morsomste båtopplevelser med White Shark 225 friskt i minne, var testen av 175-modellen noe vi rett og slett så frem til.

Annerledes båt

Endelig vel om bord i White Shark 175 Club forsto vi fort at dette var en annerledes båt enn sin storebror 225. Her fant vi ikke twininstallasjon og 300 hestekrefter på akterspeilet. Vi måtte nøye oss med 115 hk, men så er da 175 også halvannen meter kortere enn 225.

Skulte sider

White Shark 175 Club fremstår som en relativt alminnelig skjærgårdsjeep, båter det går 13 av på dusinet. 13 kjedsommelige båter. Slik tenkte vi før vi ble ordentlig kjent med 175. Etter hvert som bekjentskapet utviklet seg, viste imidlertid den franske båten frem stadig nye sider, både på godt og ondt. Dette kan du lese mer om under Plass og innredning.

Moderne franskmann

White Shark 175 Club, som vi fikk testet på paddeflatt vann, så vel som i bølger oppimot en meter, er bygd på skroget til amerikanske Cris Craft. Franskmennene har likevel gitt båten en aldri så liten ansiktsløftning for å tilpasse interiøret europeisk maritim smak anno 2000.

Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.

White Shark leveres i en standardversjon, og i en såkalt Clubversjon. Clubversjonen inkluderer en del ekstrautstyr som solseng og blått skrog. Skroget har forøvrig produsenten stor tillit til: Hele fem års skroggaranti følger med på kjøpet. På motoren fra Evinrude eller Johnson må du imidlertid nøye deg med to år.

Ønsker du å vite hvordan White Shark 175 Club klarte seg under testen? Da bør du lese Motor og sjøegenskaper.