TEST: VW Polo GTI - Er GTI fortsatt GTI?

GTI var for noen år siden alle ungdommers drøm. VW Golf GTI og Peugeot 205 GTI stod øverst på ønskelisten til alle attenåringer med en rallysjåfør liggende latent i blodårene. Vi har testet en etterkommer av de riktige GTI-bilene - Volkswagen Polo GTI med 125 hestekrefter.


I gamle dager var GTI-biler skikkelige gateracere med masse hestekrefter og ikke alltid fullt så gode kjøreegenskaper. Motorkarakteristikken var rå og brutal og støynivået var på god høyde med ytelsene.

I dag er konseptet forfinet en hel del og Polo GTI representerer ikke nødvendigvis egenskapene til de tre magiske bokstavene.

Sportslig

Den nye Poloen er den sterkeste noen sinne med sine 125 hestekrefter. Og for å matche det motorsterke imaget er Polo utstyrt med flere detaljer som skal gjøre bilen mer sportslig. Her er det sportschassis, brede lavprofildekk og differensialsperre. Som tilleggsutstyr kan du få Elektronisk Stabilitetsprogram (ESP), og det ville vi nok hatt på denne bilen.

Dyrt

Til tross for noen lekre detaljer her og der er det vanskelig å forsvare prisen på Polo GTI. I utgangspunktet koster modellen med fem dører 238.570 kroner. Vi hadde litt ekstrautstyr som skuffer prisen på vår testbil opp til 254.820 kroner. Det er litt mye for en Polo selv om det er en GTI.