TEST: VW Polo 1.4 16V Comfortline

VW Polo er godt forankret i det norske markedet, og til tross for at den nye modellen lider av ymse svakheter er det en av Norges mest solgt biler.

TEST: VW Polo 1.4 16V Comfortline
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Et godt produktnavn kan tydeligvis gi uante resultater. Polo, som har eksistert på markedet siden 1975, kom på syvende plass blant fjorårets mestselgende bilmodeller. Dette til tross for at det finnes svært mange gode alternativer.

Litt historie

Polo kom på markedet ett år etter Golf. Den første modellen var en forenklet utgave av Audi 50. I 1981 kom det en ny Polo, som fikk en ”facelift” i 1991, altså hele 10 år senere. Denne ”faceliften” varte frem til 1994. I 1995 kom det en ny modell igjen, og det er denne som er basisen for testbilen som dukket opp i sin nåværende støpning i fjor.

Mange modeller

Polo blir levert i en rekke modeller med forskjellige motorer og utstyrsnivåer, og du skal holde tunga rett i munnen hvis du skal klare å holde oversikten. For det første er de delt inn i Firstline, Comfortline, Trendline Highline og Colour Concept. På bensinsiden kan man velge mellom 50, 60, 75, 100 og 125 hestekrefter. I tillegg finnes en tresylindret dieselmotor med pumpedyseteknologi.

Som om ikke dette var nok må du også vite om du vil ha tre eller fem dører og manuell eller automatisk girkasse.

Hvor var vi?

Vi kjørte en modell som befinner seg sånn noenlunde midt på treet. Vi hadde en Comfortline med 75 hestekrefter, fem dører, manuelt gir og "open air" soltak. Denne bilen koster i utgangspunktet 171.120 kroner og soltaket føyer på ytterligere 8.350 kroner.

Relaterte tester

Test: Fiat Punto 80 ELX
Test: Toyota Yaris 1.3 Sol
Test: Citroën Saxo 1.4 VTS
Test: Nissan Micra 1.4 CVT
Test: Peugeot 206 1.4 XT
Test: Opel Corsa 1.2 Comfort

Les videre om motor og kjøreegenskaper på denne lenken.