TEST: VW Golf stasjonsvogn

Det finnes få stasjonsvogner i kompaktklassen, og siste generasjon VW Golf har vært ventet av mange i dette segmentet.

Femte generasjon Golf stasjonsvogn har nå vært på plass hos VW-forhandlerne siden i sommer - der den dukket opp ikke langt fra fire år etter at femte generasjon Golf ble lansert.

I mellomtiden har VW konsentrert seg om de mer tidsriktige fleksi-variantene Touran og Golf Plus. En stasjonsvogn på Golf-plattform har allikevel eksistert på markedet: Skoda Octavia.

TEST: VW Golf stasjonsvogn
TEST: VW Golf stasjonsvogn

Men her er altså en ny generasjon Golf Variant - som tyskerne i VW-konsernet har kalt stasjonsvognene siden 1500/1600-modellene på 60-tallet. Hos oss blir den bare, kledelig prosaisk, kalt "stasjonsvogn".
Det dreier seg egentlig om en stasjonsvognutgave av den Golf-baserte sedanen Jetta, en meksikanskprodusert modell som forøvrig er den mest solgte Volkswagen i USA. Man kjenner den igjen på fronten med sitt særegne grillparti med forkrommet innramming. I forhold til forrige generasjon Golf stasjonsvogn har nykommeren vokst med 16 centimeter og måler nå 456 centimeter i lengden. Det er 35 centimeter mer enn Golf kombi.

Tredje generasjon

Femte generasjon Golf - men bare tredje generasjon stasjonsvogn. Denne karosseritypen dukket nemlig ikke opp i VWs forhjulsdrevne kompaktfamilie før i 1993. Men her er altså omsider avløseren til Golf/Bora stasjonsvogn etter et par års vakuum. Dualiteten er forøvrig avskaffet - forsøket på å selge en mer eksklusiv Bora-variant viste seg å bli en flopp og det blir altså ingen Golf-stasjonsvogn parallelt med en Jetta-stasjonsvogn.

Sporty design...

Sett skrått forfra synes vi designen er vellykket. Linjene er harmoniske og fronten hentet fra Jetta/Golf GTI gir bilen det dynamisk/sportslige preget som Volkswagen har ønsket å gi den. Sett fra siden fremstår stasjonsvognen som klassisk, men harmonisk i linjeføringen, med et betydelig øket bakre overheng som passer til den massive bakre delen av stasjonsvognen. Takskinnene er standard og kompletterer det tøffe helhetsbildet.

...eller?

TEST: VW Golf stasjonsvogn


Bakenden av bilen er kontroversiell, og flere uhøytidelige avstemninger har gitt tommelen ned som resultat. Vi synes også hekken er mindre vellykket enn fronten; det er noe ufullendt eller gammeldags over den. Baklyktene begrenser seg til bakskjermene i stedet for å trekkes opp eller innover slik det vanligvis gjøres. Imidlertid blir inntrykket om enn traust, så tillitvekkende og solid - sett rett bakfra får man inntrykk av stor innlastingsbredde og dermed god lastekapasitet. Og inntrykket er riktig: Dette er en stasjonsvogn med bedre lastekapasitet enn en del mellomklassebiler.

Fra 240.000

Prismessig starter Golf stasjonsvogn på 240.000 kroner. Da får man et OK utstyrsnivå, en 1.6-liters bensinmotor og femtrinns manuell girkasse. Dyreste versjon er Sportline med 1.4 TSI-motor (turbo og kompressor) på 170 hk og 6-trinns DSG (dobbeltkløtsj-automat).

Billigste diesel er 1.9 TDI Trendline med femtrinns manuell kasse (248.000 kroner), dyreste er 2.0 TDI 140hk Sportline med DSG (312.000 kroner).

Vår testbil er midt på treet: 2.0 TDI Sportline med sekstrinns manuell girkasse. Vi starter med å kikke på motor og kjøreegenskaper.