TEST: VW Golf 1,9 TDI

1,9 TDI er en velkjent sliter i Volkswagen-sammenheng. Ytelsene er i orden, og den nye Golfen viser også på vinterføre frem klasseledende kjøreegenskaper.

Publisert
Sist oppdatert
TEST: VW Golf 1,9 TDI
TEST: VW Golf 1,9 TDI


Det er to grunner til at vi mener harmonien mellom bil og motor ikke er helt på topp. Motoren bråker for mye og den har ikke den samme fine karakteristikken som mange av konkurrentene har fått til i sine nyeste dieselmotorer. Dette blir spesielt tydelig i en bil som er så gjennomført på alle andre områder.

Tilbake

Uten å ha sett på prislappen er det ikke tvil om at den nye Golfen gir den høyeste kvalitetsfølelsen av de bilene som har sjansen til å nå bestselgertoppen. Finish og materialvalg er på topp, og kvaliteten virker gjennomført. Her er det antisklimatter av gummi i alle oppbevaringsrom, gulvmattene er sikret så de holder seg på plass til evig tid, og instruksjonsboken har egen plass i hanskerommet. Golf er uten tvil tilbake som en viktig målestokk i sin klasse.

Ett skritt tilbake

TEST: VW Golf 1,9 TDI


Ingen andre produsenter har fått så mye skryt av oss når det gjelder viljen til å utstyre de fleste modellene med elektronisk stabilitetssystem (ESP). Derfor ble vi svært overrasket over at den nye Golfen dukket opp med ESP på ekstrautstyrslisten. Prisen er 4.600 kroner. Også klimaanlegg står på ekstrautstyrlisten, men både klimaanlegg og ESP vil oftest være innbakt i den prisen du eventuelt blir presentert for av en forhandler. I praksis opereres det derfor litt forvirrende med to prislister.

Les om motor og kjøreegenskaper her.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer