TEST: VW Golf 1.6 Highline

VW Golf ble den ubestridte seierherre på salgsstatistikken når regnskapet for år 2000 ble gjort opp. For tredje år på rad kan tyskeren meske seg med tittelen Norges mest solgte bilmodell.

TEST: VW Golf 1.6 Highline
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Golf har gjennom tidene opparbeidet seg en unik posisjon på markedet. Ingen andre modeller kan skryte av at de har fått en hel klasse oppkalt etter seg. ”Golf-klassen” har blitt et begrep som har befestet sin posisjon i dagens samfunn, og biler i denne klassen er kombikupeer som Golf, Ford Focus, Citroën Xsara, for å nevne noen.

27 års erfaring

Golf er ingen nykommer på markedet. Det er 27 år siden den første Golf ble introdusert, altså i 1974. Mye har blitt gjort med den populære småbilen siden den første gang så dagens lys. Den har gjennomgått tre generasjonsskifter, et i 1983, et i 1991 – og det siste hittil i 1997.

Økende motorrekke

I løpet av årene som Golf har vært på markedet, har den blitt atskillig sikrere i form av mer passivt sikkerhetsutstyr, og motoralternativene har kommet opp i et anselig antall på 9 stykk på det norske markedet i dag. Dette står i sterk kontrast til 1,1-literen med 50 hestekrefter som var eneste alternativ da bilen kom for 27 år siden.

Forsiktig med å røre en suksess

Dagens Golf er fjerde generasjon, og den vil i alle fall ikke bli avløst før om et par-tre år. Lite blir gjort med Golf-modellene mellom generasjonsskiftene. Det er svært vanlig at bilprodusentene kommer med en ansiktsløftning på bilene med et par års mellomrom. Dette er man svært forsiktig med på Golf, sannsynligvis fordi man er redd for å gjøre noe som kan skade bilens status.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nye motorer

Innimellom blir den imidlertid oppgradert med nye motorer. Siden generasjonsskiftet i 1997 har det kommet til fem nye motorer, det være seg som erstatning for gamle motorer eller som et nytt tilskudd til motorrekken.

Under panseret på vår testbil satt det en 1,6-liters bensinmotor med 105 hestekrefter. Denne kom med 2001-modellene som ble sluppet i mai 2000, som en erstatter for den gamle 1,6-literen med 100 hestekrefter. En test av Golf med den gamle 1,6-literen finner du her.

Populær kombikupe

Vår testbil var en 5-dørs kombi. Kombikupeer er, nest etter stasjonsvognene, den mest solgte karosserivarianten i Norge. Og dersom vi studerer tallene enda nærmere, ser vi at 5-dørsvariantene av kombikupeene er mye mer populære enn 3-dørsvariantene. Mer om Golfens plass og bruksmuligheter finner du i avsnittet om plass og komfort.