TEST: VW Golf 1.6 Highline stv. - Passat light

Det skulle gå drøye to år før dagens Golf-generasjon skulle bli født som stasjonsvogn. Nå har den ankommet, for å mette de plasshungrige.

TEST: VW Golf 1.6 Highline stv. -  Passat light

Rent bortsett fra at Golf stasjonsvogn har blitt 24,8 centimeter lengre enn kombikupeen, og dermed har fått et bagasjerom som nok bedre kan svelge unna bagasjen til de plasshungrige, har det ikke skjedd mye med bilen.

Samme motorer

Motorene er fortsatt de samme. Dermed kan du velge mellom tre dieselmotorer og fem ulike bensinmotorer. Tre av motorene kan i tillegg leveres med Volkswagen sitt firehjulsdriftsystem, 4-motion, for de av dere som har behov for å krabbe dere frem der vi andre står og spinner. Hvordan vår bil greier seg, som var utstyrt med en bensinmotor på 1,6 liter, kan du lese mer om senere i denne prøvekjøringen.

Utstyrsnivåene er også de samme på stasjonsvognsutgaven som på kombikupeen. Det betyr at du kan velge din Golf stasjonsvogn enten i utstyrsnivå Firstline, Trendline, Comfortline eller Highline.

35 liter mindre enn i Passat

Golf stasjonsvogn er 27 centimeter kortere enn Passat stasjonsvogn, men evnen til å ta med seg store kvanta av bagasje har den likevel. For bagasjerommet i Golfen er bare 35 liter mindre enn hva man finner i Passat.

Og familielikheten stopper ikke ved lasteevnen, den fortsetter i designet. For fra siden og bakfra er det ikke mye som skiller de to. Ekspertene vil likevel legge merke til at Golfen har blitt utstyrt med mindre baklys, og at den er mindre enn storebror Passat.

Artikkelen fortsetter under annonsen