TEST: Volvo XC90 D5

En bil som veier 2100 kilo i utgangspunktet og har syv seter trenger motorkraft. Billigste XC90 har 163 dieselhestekrefter under panseret.

TEST: Volvo XC90 D5


40.000 kroner sparer du ved å kjøpe XC90 med dieselmotor istedenfor bensin. Du vil også tjene på et lavere forbruk.

Populær

Det er et skikkelig sug i markedet etter Volvos første forsøk i SUV-klassen. I USA var det lange bestillingslister før introduksjonen, og også i Norge har det vært kødannelser for å sikre seg den største Volvoen.

Volvo XC90 er en bil laget med tanke på amerikanske krav. Den tredje seteraden og størrelsen er gode indikasjoner på det. Bilens føles også som det mest amerikaniserte produktet til Volvo, det er for eksempel lagt stor vekt på komfort.

Alt, foruten terrengegenskaper

Den etter hvert store SUV-klassen har sitt utgangspunkt i biler bygget rundt terrengegenskaper. Volvo XC90 har alt du forbinder med SUV-klassen utenom terrengegenskaper. Dermed blir bilen den mest ekstreme i myk-SUV-trenden som ble startet av Mercedes-Benz M-klasse og særlig BMW X5.

TEST: Volvo XC90 D5


Likevel leverer Volvo med XC90 noe mer enn en kulisse. De viser at bilklassen har mange fortrinn utover det å kunne kjøre i Turistforeningens løypenett. I USA er det kvinnene som setter størst pris på fleksibiliteten en stor SUV har.

Her kan du lese videre om en motor der lyden bare så vidt avslører drivstoffet.