TEST: Volvo V70R AWD

I fjor kjørte vi S60R på Imola-banen. Det er stort den samme bilen, men med maksimale lastemuligheter. Dette er både en ultrarask bil og en komfortabel familiebil takket være tre chassi-innstillinger.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: TEST: Volvo V70R AWD


V70R er på ingen måte en billig bil, men med tanke på effektuttak har den en forholdsvis "gunstig" pris. Den redder seg inn på slagvolumet som begrenser seg til til 2,5 liter. Nåværende BMW 540 stasjonsvogn med 4,4 liters motor ligger snaue 150.000 kroner over i pris og en Mercedes E500 4-matic koster over 320.000 kroner mer. Audi A6 4,2 quattro ligger også høyt i pris, 200.000 kroner over Volvo V70R. BMW 540 er den eneste bilen i denne sammenligningen som ikke har firehjulsdrift. Konkurrentene leveres med automatgir, mens Volvo V70R også finnes med manuell girkasse.

Ytelsesproblem

Volvo har et problem i denne sammenhengen. Volvo V70R kommer med to forskjellige dreiemomentstall. Testbilen vår med manuell girkasse har 400 newtonmeter og feier unna 0 til 100 kilometer i timen på 5,9 sekunder, mye bedre enn konkurrentene. Velger du derimot automatgir forsvinner det også 50 newtonmeter i motoren. Akselerasjonen dabber dermed av til 7,7 sekunder, dårligst i klassen.

Vi har kjørt den raskeste, mer om den finner du her.