TEST: Volvo V70 D5

Etterspørselen etter dieselmotorer er stadig økende i Europa, ikke minst i storbilsegmentet. Det kom derfor ikke som noen overraskelse at Volvo nylig lanserte en splitter ny dieselmotor.

TEST: Volvo V70 D5
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Hele én av tre biler som selges i Europa er nå utrustet med dieselmotorer. Og dieselandelen er enda høyere i storbil-segmentet. Ifølge Volvo er andelen dieselmotorer i dette segmentet nå oppe i hele 70 prosent i en rekke europeiske land.

I et slikt marked ville det med andre ord vært svært dumt å utelukkende tilby bensinmotorer, slik Volvo inntil nylig har gjort. Derfor har Volvo utviklet en splitter ny dieselmotor, D5, som nå tilbys både S60-, V70- og S80-kunder.

Italienske trekk

Vi skal straks komme tilbake til dieselmotoren, men spanderer først noen linjer på selve bilen. Vi mener nemlig at V70 er blant de vakreste stasjonsvognene på markedet. I likhet med sedanene S60 og S80, som er basert på samme plattform, preges også V70 av usedvanlig kraftige skuldre. Skuldrene strekker seg i hele bilens lengde og er så brede at de trekker våre tanker mot italienske Ferrari.

Enorme baklykter

Også baklyktene, som strekker seg helt opp til taklinjen, bidrar sterkt til å gi V70 særpreg. Baklyktene omfavner en svært bred bakrute og strekker seg helt ned til støtfangeren. Sistnevnte har en kraftig utsparring for bakluken, noe som resulterer i lav innlastingshøyde.

Vi synes altså at V70 er en lekker bil. Men man skal som kjent aldri skue bilen på lakken. La oss derfor kikke nærmere på motor og kjøreegenskaper.