TEST: Volvo V70 D5

Etterspørselen etter dieselmotorer er stadig økende i Europa, ikke minst i storbilsegmentet. Det kom derfor ikke som noen overraskelse at Volvo nylig lanserte en splitter ny dieselmotor.

TEST: Volvo V70 D5
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Hele én av tre biler som selges i Europa er nå utrustet med dieselmotorer. Og dieselandelen er enda høyere i storbil-segmentet. Ifølge Volvo er andelen dieselmotorer i dette segmentet nå oppe i hele 70 prosent i en rekke europeiske land.

I et slikt marked ville det med andre ord vært svært dumt å utelukkende tilby bensinmotorer, slik Volvo inntil nylig har gjort. Derfor har Volvo utviklet en splitter ny dieselmotor, D5, som nå tilbys både S60-, V70- og S80-kunder.

Italienske trekk

Vi skal straks komme tilbake til dieselmotoren, men spanderer først noen linjer på selve bilen. Vi mener nemlig at V70 er blant de vakreste stasjonsvognene på markedet. I likhet med sedanene S60 og S80, som er basert på samme plattform, preges også V70 av usedvanlig kraftige skuldre. Skuldrene strekker seg i hele bilens lengde og er så brede at de trekker våre tanker mot italienske Ferrari.

Enorme baklykter

Også baklyktene, som strekker seg helt opp til taklinjen, bidrar sterkt til å gi V70 særpreg. Baklyktene omfavner en svært bred bakrute og strekker seg helt ned til støtfangeren. Sistnevnte har en kraftig utsparring for bakluken, noe som resulterer i lav innlastingshøyde.

Vi synes altså at V70 er en lekker bil. Men man skal som kjent aldri skue bilen på lakken. La oss derfor kikke nærmere på motor og kjøreegenskaper.

Artikkelen fortsetter under annonsen