TEST: Volvo V70 - Mangler bare stjerne på panseret

Volvo greide "å hemmeligholde" hvordan nye V70 skulle se ut så lenge som mulig, og pirret vår nysgjerrighet i månedsvis. Og det var kanskje nødvendig, for utseendet var ikke egnet til å overraske noen som helst.


Ikke slik å forstå at V70 er stygg, langt i fra, men med basis i forrige V70-modell og det vi har sett av C70 og S80, er nye V70 en god evolusjon, men slett ingen revolusjon.

Likevel kan vi dra frem de store superlativer om V70. Under panseret og inne i kupeen er nemlig endringene mange og gode, og et av våre første og sterkeste inntrykk av denne bilen er at dens komfort er formidabel.

Ekstremt ekstrautstyr

Formidabel er også et adjektiv som passer Volvo V70 sin prislapp, vår testbil koster i grunnversjon 499.500 kroner, men gir da ikke det luksuriøse preget man kanskje forlanger av slike biler. Derfor var det lagt til på vår testbil følgende utstyr: Automatgir (18.900), Soltak (10.900), Metallic lakk (6.000), Skinnseter (16.000), V70-pakke med blant annet Nivåmat bakaksel (11.200), Premiumpakke med blant annet elektrisk justering av setene (7.900), Astrada-felger (9.200), DST stabilitet og traksjonskontroll (11.000), et avsindig stereoanlegg med surround-lyd (24.500), innebygd handsfree (13.000), Alarm (4.700).

Pluss en hel haug med annet tilleggsutstyr for til sammen 155.920 kroner, og en samlet prislapp for vår testbil på 659.875 kroner (gisp!).

Stjerne i boka, stjerne på panseret

Så har da Volvo lenge ønsket å spise kirsebær med de tyske prestisjeprodusentene, og på enkelte områder er vår påstand at Volvo banker både BMW, Mercedes og Audi. Og at det eneste Volvo V70 derfor mangler er en stjerne på panseret.

Stjerner i boka får den i alle fall i fullt monn i vår test, som du kan pløye deg gjennom ved å klikke på lenkene under bildet til høyre.