TEST: Volvo V50 - den ultimate utgaven

Volvos minste stasjonsvogn har en innstegspris på 264.000 kroner. Hva får du om du er villig til å legge en dobbelt så stor pengebunke på bordet?

TEST: Volvo V50 - den ultimate utgaven
TEST: Volvo V50 - den ultimate utgaven


For ganske nøyaktig to år siden, den 11. mai 2004, publiserte vi vår første test av Volvo V50, som den gangen var en splitter ny bil. I løpet av de to årene som har gått siden den gang har vi testet en rekke versjoner, inkludert de rimeligste utgavene; 1.6i og 1.6D.

Populær

Volvo V50 ble raskt populær her i landet og allerede det første amputerte året klarte norske Volvo-forhandlere å finne kjøpere til 1.247 biler. I 2005 økte salget til 2.027 biler, noe som betyr at V50 var Volvos nest mest populære bilmodell, bare 18 biler bak storebror V70. Det høye salget innebar at V50 i fjor ble Norges 17. mest populære bilmodell.

Sedan-utgaven, S40, har selvsagt ikke solgt like godt i stasjonsvogn-landet Norge. Det ble imidlertid registrert 425 eksemplarer i 2005, noe som betyr at S40 og V50 sammenlagt havnet på 11. plass på bestselger-listen, foran Volkswagen Touran og Audi A4 og like bak Audi A3 og Toyota Yaris.

Volvos foreløpig minste modellserie har med andre ord gjort det svært godt her i landet og var helt avgjørende for at Volvo i fjor ble Norges syvende mest solgte bilmerke.

Syv motoralternativer

TEST: Volvo V50 - den ultimate utgaven


V50 er tilgjengelig med en rekke motoralternativer, hvorav fem bensin- og to dieselmotorer. Bilen leveres i tillegg i fem utstyrsnivåer; grunnutgaven, Addition, Kinetic, Momentum og Summum. Vi har denne gangen stiftet bekjentskap med den absolutt råeste og mest eksklusive versjonen, som også er den eneste som kan leveres med Volvos firehjulsdrift - AWD. Les mer om turbomotoren, automatgirkassen og kjøreegenskapene her.