V40 CC egner seg best på veien, men der gjør den det også bra
V40 CC egner seg best på veien, men der gjør den det også braVis mer

TEST: Volvo V40 CC - topputgaven

Det er ikke mye som skiller V40 Cross Country fra vanlige V40. Men kanskje er det nok?

Volvo har hatt suksess med sin satsning på terrenginspirerte XC-modeller de senere årene. Inspirert av dette har man lansert V40 Cross Country (forkortet CC), som ganske enkelt er en kombikupé med litt ekstra bakkeklaring og SUV-aktige stylingelementer. Cross Country er en slags "XC light", og vi vil nok få se flere slike CC-modeller etter hvert.

LES OGSÅ:

V40 CC kan best betraktes som en utstyrsvariant av vanlige V40. Det er altså ikke snakk om noen helt egen modell. Derfor er også prisforskjellen ned til vanlige V40 i utgangspunktet moderate 15.000 kroner. Mer om forskjellene til vanlige V40 kan du for øvrig lese her i vår første prøvekjøring av V40 CC.

Bare firehjulsdrift med bensin

V40 CC kommer imidlertid med firehjulsdrift, men da bare i kombinasjon med de to bensinmotorene, T5 med 254 hester og T4 med 180 hester. Mange hadde sikkert likt å kunne kombinere diesel med firehjulsdrift også, men det er altså ikke mulig foreløpig.

V40 CC egner seg best på veien, men der gjør den det også bra
V40 CC egner seg best på veien, men der gjør den det også bra

T5 med 254 hester

Vi fikk topputgaven T5 AWD med automatgir utlevert til vår test. Den har en 2,5-liters femsylindret turbomotor som lar deg kjenne litt på potensialet i bilen. De fleste kommer nok mest antagelig til å velge D2 med en 115-hesters dieselmotor og forhjulsdrift av den enkle grunn at den koster omtrent halvparten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

T5 begynner på hele 600.000 kroner, da med automat og firehjulsdrift som standard. Nevnte dieselmodell koster til sammenligning fra 285.000 kroner, med forhjulsdrift og manuelt gir. Mellom disse finnes det også mange andre varianter. T4-motoren kommer både med og uten firehjulsdrift. Førstnevnte variant begynner på 450.000 kroner, da også med automatgir.

Ikke lydløs!

Volvo V40 CC T5 AWD aut. 
Lengde437 cm
Bredde178 cm
Høyde146 cm
Egenvekt1.460 kg
Bakkeklaring14,5 cm
Effekt254 hk/5.400 o/min
Dreiemoment360 Nm/1.800-4.200 o/min
0-100 km/t6,4 sek
Forbruk0,83 l/mil
CO2-utslipp194 g/km

T5 gjør 0-100 på 6,4 sekunder og er med andre ord en bil med solide ytelser. Motoren kjennes sterk gjennom hele turtallsregisteret og brummer herlig når du gir på. 360 newtonmeter og 254 hester lar seg definitivt kjenne, selv om automatgiret og firehjulsdriften gjør at bilen virker mer kultivert og overlegen enn rå og rampete.

Ved kraftig gasspådrag ut av krappe svinger, merker man hvordan firehjulsdriften hjelper til med å gi bedre grep og mindre understyring. Det er likevel først og fremst på vinteren at du virkelig får utbytte av Haldex-systemet, og for en kort stund lengtet vi tilbake til litt snø og kulde igjen.

Tørst

Forbruk og utslipp er naturligvis ikke T5s favorittøvelse, og du må godta såpass høye tall som 0,83 liter per mil og 194 gram CO2 per kilometer. Det kjennes litt retro for en såpass liten bil i dag, men ytelser, firehjulsdrift og automatgir koster sitt. Så er da Volvo også snart klar med en ny og mer effektiv motorfamilie med fire sylindre, og da blir nok denne femsylindrede motoren pensjonert etter lang og tro tjeneste. Synd, kanskje, med tanke på karakter, men bra med tanke på miljø og de strenge EU-kravene som er på vei.

Les også: Så smart vil Volvo spare drivstoff

Høyere

Kjøreegenskapene kjennes ganske like ut som i V40. Riktignok sitter føreren 40 millimeter høyere enn i V40, men selve bakkeklaringen er bare 12 millimeter høyere. Umiddelbart når du setter deg inn føler du deg uansett litt på stylter, men det blir man fort vant til.

Kjører bra

Fjæringsoppsettet er ganske stivt, så i harde svinger lider du i liten grad under den ekstra høyden. Vi kunne likevel ønsket oss en styring som var litt mer direkte og stram, det hadde matchet bilen for øvrig bedre. Balansen er ganske fin, bare litt på den understyrte siden, så V40 CC drar seg fint gjennom raske og harde svinger uten å mistrives med det.

Kombinert med drivlinjen er dette blant de aller morsomste bilene Volvo har.

Komforten er noe preget av den relativt stive fjæringen, men ikke mer enn man forventer når ytelsene er såpass solide og du har et litt forhøyet tyngdepunkt kombinert med et visst sportslig preg. Litt mer irriterende er det at det automatiske start/stopp-systemet ikke er veldig smidig i bytrafikk, delvis kombinert med en automatkasse som kunne vært litt mykere. Det kan fort bli litt rykkete under køkjøring.

Nedstigningshjelp

Utenfor motorveien er de få millimeterne bakkeklaring man har fått et velkomment bidrag. I tillegg har V40 CC fått Hill Descent Control som hjelper deg ned glatte og bratte bakker. Der stopper også offroad-ambisjonene, men det bryr neppe mange seg særlig mye om.

Interiøret er ikke annerledes enn i V40, som vi har omtalt tidligere. Det betyr relativt bra kvalitetsfølelse, men plassen er ikke imponerende.

Konkurrenter

Det er ikke veldig mange biler som konkurrer direkte med V40 CC. Verken BMW, Audi eller Mercedes har prøvd seg med offroad-image i denne klassen, men både A3 og 1-serie fås med firehjulsdrift. A-klasse er nok også en aktuell bil for mange interessenter, selv om den foreløpig bare er tilgjengelig med forhjulsdrift (A 45 AMG blir rett nok et unntak).

I vår trippeltest mellom vanlige V40, A3 og A-klasse, kåret vi nettopp A-klasse til vinner. Men også V40 fikk gode skussmål.

Uansett, Volvo har lykkes med å skape rom for enda et nisjeprodukt, og V40 CC har en karakter som er selvstendig nok i forhold til vanlige V40, spesielt når den er utstyrt med firehjulsdrift som her. Topputgaven T5 er naturlig nok den morsomste, men ikke den mest fornuftige. Da er det D2 som gjelder, eller eventuelt T4 om du vil har firehjulsdrift.

Testresultat

Volvo V40 CC T5 AWD aut.

Solide ytelser, deilig motor, kjører bra, har særpreg og en selvstendig karakter

Dyr, høyt forbruk/utslipp, litt trang

Se alle våre tester