TEST: Volvo V40 1.9 D - Diesel for fornuften?

Volvo S40 og V40 diesel er den perfekte troika; svensk bil, produsert i Nederland med fransk motor.

Da Volvo lanserte S40 og V40, lanserte de samtidig en ny filosofi hva gjaldt design - aldri før hadde en Volvo hatt flere kurver og mykere linjer. Borte var de skarpe kantene, og designspråket som hadde hentet inspirasjonen fra kubismen.

Men selv om Volvo tok frem nye ark og fargestifter var de tro mot det de fleste forbinder med det svenske merket - sikkerhet. Derfor var vår V40 utstyrt med fem tre-punktssikkerhetsbelter, WHIPS (beskyttelse mot nakkesleng), SIPS (Side Impact Protection System), hodestøtter på alle passasjerplasser og fire kollisjonsputer.

Gode seter

Sikkerhet handler imidlertid om mer enn kollisjonsputer og forkortelser som skjuler livreddende egenskaper, det handler også om komfort og kjøreegenskaper. Og der skuffer ikke V40. For bak rattet er det lett å finne en komfortabel kjørestilling, i behagelige seter som gir god støtte. Betjeningsorganene er plassert slik at de er lette å nå, samtidig som instrumentene er lettleste.

Lite bagasjerom

Heller ikke plassen kan man klage på, for både foran og bak er det mer enn nok plass for voksne. Et bagasjevolum på 413 liter imponerer derimot ikke, spesielt ikke dersom man sammenlikner med konkurrentene. For Skoda Octavia stasjonsvogn kan skilte med hele 548 liter, og Volkswagen Passat stasjonsvogn med 495 liter. Det største ankepunktet mot bagasjerommet i V40 er likevel lastehøyden når du skal løfte kolliene ut av bagasjerommet - det blir i høyeste laget.

Komfortabel

Volvo har valgt å satse på komfort med V40, og bilen er da også komfortabel. Mykt avfjæret som den er glir den over de aller fleste ujevnheter uten å mukke, men det vil utvilsomt finnes de som mener at bilen hadde fortjent noe stivere fjærer. Støynivået er det heller ikke mye å utsette på - hadde det ikke vært for motoren. For ved stans i tett bytrafikk, ved akselerasjon og til dels ved vanlig kjøring blir knatringen fra dieselen slitsom og irriterende.