TEST: Volvo V40 - Bedagelig herregårdsvogn

Volvo V40 har vært med siden 1995, og i høst kom den svenske herregårdsvognen i oppgradert versjon.


Det er riktignok ikke de største endringene å skue hva gjelder V40ens utseende - i korte trekk er det snakk om minimale endringer som nye støtfangere foran og bak, nye aluminiumsfelger og redesignede baklys. Innvendig finner vi nytt dashbord og en ny og høyere midtkonsoll.

Fungerer bra

Og det nye førermiljøet fungerer bra, alle brytere er enkle å lokalisere og lett innenfor rekkevidde. Vi synes imidlertid det er litt knotete at bryteren for betjening av kjørekomputeren sitter på midtkonsollen - vi hadde foretrukket å kunne betjene den uten å måtte løfte labbene fra rattet og i alle fall å betjene dem uten å måtte ta blikket fra veien!

Beroligende anti-skli

Det er også mange små rom til å legge fra seg ting i, og i særdeleshet fant vi antiskli-belegget i oppbevaringsrommene svært praktisk - og ikke minst beroligende. Det er få ting som er så irriterende som lyden av mynter som sklir fram og tilbake i takt med at du dreier på rattet. Forfriskende leskedrikk er imidlertid forvist til gulvplassen i herregårdsvognen - det er ingen flaskeholder, verken for de på fremste eller de på bakerste rad.

Parkerings klype

Der er ingen flaskeholder, men derimot finnes der en holder for parkeringslapper. På sjåførens side på frontruta sitter det en plast-klype, til å holde parkeringslapper. Fikst påtenkt, men lappen ligger da vel trygt på dashbordet også. Og hva hvis den knekker - som plast har en tendens til å gjøre?

Vår motor en gammel levning

Under karosseriet finner vi flere endringer: Hjulopphenget foran er oppgradert med nye støtdempere og nye nedre bærearmer. Hjulopphenget bak har også blitt beæret med visse justeringer, og akselavstanden er økt med noen millimeter både foran og bak. Med ansiktsløftningen kom også noen nye eller oppgraderte krefter under panseret, men motoren som var koblet til girkassen i vår testbil, er en gammel levning.

Barna

Volvo er synonymt med det ypperste av passiv sikkerhet i bil. Og denne nye V40 er intet unntak. Barna er viktige for Volvo, og i den nye V40 får du ISOFIX fester for barneseter i baksetet - som ekstrautstyr til en pris av 450 kroner, riktignok. Volvo var også den første, og er hittil den eneste bilprodusenten som tilbyr bakovervendte ISOFIX barneseter til sine biler.

Seks puter

Selvsagt er den oppgraderte versjonen også oppdatert hva gjelder kollisjonsputer - den nye versjonen har fått to nye puter, sidekollisjonsputer, slik at det nå i alt er seks puter som er klare til å ta imot deg ved en eventuell kollisjon.

Volvo har også vært opptatt av komfort som en del av sikkerheten - men hvordan er det egentlig med komforten i V40? Les mer om dette i plass og komfort.