TEST: Volvo T4 - billig råskinn i traust innpakning

Lengselen etter hestekrefter er mange ganger større enn betalingsevnen, og på grunn av høye avgifter resulterer det ofte i "bakgårdstrimming". Volvo har en løsning på problemet som ikke kveler bankkontoen - S40 T4.

TEST: Volvo T4 - billig råskinn i traust innpakning

Volvo S40 T4 ligger prismessig på den riktige siden av 400.000 kroner. Med sine 200 hester er det få som kan matche forholdet mellom pris og ytelse på denne bilen. De fleste konkurrentene koster betydelig mer og det er ikke mye du savner ved å kjøpe en T4, verken hva gjelder komfort eller sportslighet.

God sikkerhet

I tillegg til kraftig motor utmerker T4 seg positivt med tanke på sikkerheten. Den har blant annet sikkerhetsbur, deformasjonssoner, tre punkts belter til alle passasjerer, WHIPS (Whiplash Injury Protection System), SIPS (Side Impact Protection System) og 6 kollisjonsputer som inkluderer en såkalt IC (Inflatable Curtain). Denne befinner seg mellom passasjerenes hoder og siderutene ved en kollisjon og ser ut som en oppblåsbar flytemadrass.

For de med barn kan Volvo tilby Isofix festesystem for barnestoler og eventuelt nedfellbare barneseter i baksetet.

Glede for far

Det er effekthungrige småbarnsforeldre som virkelig kan gjøre et kupp med denne bilen. Den ser like trist ut som en vanlig S40, eller Audi A4 for den saks skyld, og det er ytterst få ytre tegn som skiller denne bilen fra den store hop. Kun et lite T4-merke bak og et stort ovalt enderør på eksospotta skiller 200 hester fra 109 hester. Ingen blir provosert av denne bilen, i hvert fall ikke før forhjulene inntylles i gummirøyk - og det er fullt mulig å kjøre svigermor på bytur uten å få iltre blikk fra baksetet.

Les videre under Plass og komfort.

Andre fartsmaskiner testet på DinSide

BMW 328 I
Ford Mondeo ST 200
Honda Accord 2.2 R
Mercedes-Benz C320
Subaru Impreza 2.0 GT
Saab 9-3 Viggen
Aprilia RSV Mille
Honda CBR 900 RR
Kawasaki ZX-12R
Suzuki GSX-R 750
Yamaha YZF R6
White Shark 225
Goldfish 21 Sport
Hydrolift F-26