TEST: Volvo S80 2,4 S Aut. -- Luksuskrysser

Med S80 tar Volvo designspråket som de introduserte på S /V40 et skritt lenger - og spør du oss er S80 den mest elegante Volvo noensinne. Men trass i nytt designspråk er de gamle stylingelementene likevel tilstede.

Introduksjonen av Volvo S /V40 var mer enn lanseringen av en ny mellomklassebil. Det var også lanseringen av ett nytt designspråk. For S/V40 var ikke lenger like firkantet og kvass i kantene som vi hadde lært oss det å kjenne fra Volvo -- og omtalen med de positive vendingene lot da heller ikke vente på seg.

Skulderputer

I snart ett år har Volvo sin storbil, S80, rullet på norske veier, og i denne bilen er designspråket fra S /V40 ytterligere foredlet. Men designet er også noen skritt bakover i tid. For et blikk i sidespeilene avslører mer enn hva som befinner seg bak bilen, det avslører også en flik av Volvo sin designhistorie. For på samme måte som på Volvo 140, og ikke minst 240, har også S80 den karakteristiske skulderen under siderutene.

Ikke som stasjonsvogn - ennå

Det var likevel mer enn bare designet som skapte oppmerksomhet rundt Volvo S80. For i Volvo-kretser ble budskapet om at S80 kun ville bli produsert som S80 og ikke V80 - eller Herregårdsvogn -- mottatt både med vantro og sorg. For det er nærmest en uskreven regel at Volvo også skal produsere en stasjonsvognutgave av alle sine modeller.

Men det var den gang, når ser det ut til at tilhengerne av Herregårdsvogner skal få ønsket sitt oppfylt, for Volvo har etter alt å dømme snudd på hælen - og vil vise V80 på bilutstillingen i Detroit på nyåret. Vår artikkel om V80 finner du her.

I bunnen av denne artikkelen finner du DinSides diskusjonsforum, hvor vi stiller spørsmålet om Volvo står i fare for å miste særpreget etter at Ford kjøpte den svenske bilfabrikken for noe tid tilbake. Ordet er fritt.