TEST: Volvo S60R

Tidligere i år testet vi Volvo S60R Imola-banen i Italia. Der fikk 300 hesteren virkelig vist hva den var god for, men likevel gledet vi oss veldig til landeveiskjøringen her hjemme.

TEST: Volvo S60R


Volvo S60R ligner ved første øyekast veldig på en vanlig S60, men S60R har litt annen grill, store felger, en liten vinge på bagasjeluken, 18-tommers felger og firehjulsdrift. I interiøret er det lite nytt, instrumentene er blå og en spesiell R-farge er tilgjengelig. Nytt er også knappene i midtkonsollen som betjener inntillingene til demperne. I tillegg til den heftige motoren selvfølgelig, er dette det som er mest spennende med bilen. Volvo har utviklet dette sammen med Öhlins Racing og det virker fortreffelig. Dette er det mest avanserte dempersystemet vi har prøvd.

Kamuflert

For et trenet øye er det lett å se at dette er en R-modell. Fronten og de to eksosrørene bak avslører greit attributtene. Det samme gjelder bremser og felger. Når du som fotgjenger hører lyden fra bilen under akselerasjon blir du helt sikker. Det er noe spesielt under panseret på bilen som akkurat passerte. Det er helt riktig også. Motoren er sprek og gjør oppelvelsen bak rattet mer eller mindre fulkommen.

Vi tok med 300 hestekrefter, 400 newtonmeter og bly i skoa med ut på landeveien. Bli med!