TEST: Volvo S40 2.4i

Med nye S40 og V50 har Volvos modellpalett blitt en av de mest enhetlige og rendyrkede modellrekkene på markedet. Samtidig er S40 nok et bevis på at Volvo tilhører bilindustriens eliteserie.

Publisert
Sist oppdatert
TEST: Volvo S40 2.4i


Dagens S40 ble lansert så tidlig som 1995 og var et resultat av Volvos samarbeid med Mitsubishi. Stasjonsvognutgaven, som ble lansert noen måneder senere, fikk navnet V40. De to modellene, som har vært Volvos innstegsmodeller, har solgt godt her i landet og har helt siden starten vært blant Norges 30 mest populære modeller. I fjor erobret S40/V40 faktisk en 16. plass på listen, takket være svært tung markedsføring og konkurransedyktige priser.

Logiske navn

Men nå er det slutt for de to sliterne, som etter enkeltes syn ikke er "ekte" Volvoer. Nye S40 har vært i butikkene siden januar og denne måneden lanseres også stasjonsvognutgaven, som har fått navnet V50. Volvo har altså benyttet anledningen til å gjøre produktnavnene enda mer logiske. Stasjonsvognene bærer nå betegnelsen V og oddetall etterfulgt av 0 (V50, V70), mens sedanenes navn består av bokstaven S og partall pluss 0 (S40, S60, S80).

Kompakt S60

TEST: Volvo S40 2.4i


Samtidig har Volvo benyttet anledningen til å lage en av de mest enhetlige produktrekkene som finnes. S40 og V50 bærer nemlig de samme kjennetegnene som sine større søsken. Det betyr at også S40 kan skilte med uvanlig brede skuldre, ekstremt store baklykter og en markert og fremskutt snute. S40 fremstår derfor som en kompakt utgave av sine storebrødre.

Hvis man ser nærmere etter, vil man imidlertid oppdage at S40 skiller seg fra sine større søsken på enkelte områder. For eksempel har S40 fått speilmonterte blinklys og utenpåliggende dørhåndtak.

I slekt med Mazda 3

TEST: Volvo S40 2.4i


Volvo eies i dag av Ford, noe som betyr at også Volvo må forholde seg til den såkalte plattform-tenkningen som råder blant bilprodusentene. Faktisk er både S40 og V50 bygget på samme plattform som Mazda 3, Ford Focus C-Max og den kommende Ford Focus.

Men det trenger ikke være noe negativt, snarere tvert i mot. Ford har i løpet av de siste årene bevist at de befinner seg i fremste rekke når det kommer til kjøreegenskaper. De mest lysende eksemplene heter Focus og Mondeo.

Har Volvo lyktes like godt som Ford? Les mer om motor og kjøreegenskaper her.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer