TEST: Volvo Cross Country - Veivalget

I Paris vises høstmotene på den berømte catwalken, i bilbransjen vises de på utallige bilutstillinger. For det er moter og trender også innen bilbransjen - og siste skudd på stammen er stasjonsvogner for uveisomt terreng.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: TEST: Volvo Cross Country - Veivalget

At dette er en helt ny trend er likevel en sannhet med grove modifikasjoner. For det er allerede lenge siden Subaru lanserte Outback, og Volvo har tidligere hatt en Cross Country i sitt program - basert på forrige generasjon V70.

Og at bilene ble spesielt populære i USA sjokkerer vel neppe, der de utgjorde et godt alternativ til de alltid populære SUVene og til de enda grovere terrengbilene.

Ny Cross Country

Nå har imidlertid Volvo kommet med en ny V70, og naturligvis en ny Cross Country. Langt barskere enn forrige utgave, og fortsatt adekvat motorisert med sin nye 2,4-liter med lavtrykksturbo og 200 hestekrefter. Utvendig legger man naturlig nok først merke til hjuldimensjonen som har vokst kraftig i forhold til en standard V70, men også plastdekoren som går fra undersiden av dørene, rundt hjulbuene, til støtfangerne og rundt grillen. Iøynefallende er også det ekstra luftinntaket under grillen og beskyttelsesplaten som går inn under motoren.

I interiøret er det derimot ikke mye som skiller, men Cross Country har en litt røffere søm i setene og et ekstra holdegrep mellom setene.

Hvor skal den ende?

Bak rattet er det derfor lite som sladrer om at du faktisk kjører en firehjulstrukket Volvo - med høy bakkeklaring og egenskaper som kan takle uveisomt terreng. For interiøret er det samme gamle, fortsatt med krystallklare og lettleste instrumenter, fortsatt med den samme logiske betjeningen og fortsatt med alt av brytere og hendler innen rekkevidde.

Men på ett punkt har Cross Country tapt terreng til sine mer asfalthungrige søsken, og det er - tro det eller ei - i byen. For selv om verken fortauskanter eller store hull lenger utgjør noen utfordring, gjør så sannelig lukeparkering det. Plutselig har synsfeltet bakover blitt innsnevret, og hvor bilen slutter må vi bare gjette oss til. Grunnen er naturligvis at Cross Country er hevet i forhold til en V70, og som en konsekvens av dette har sikten bakover blitt dårligere.

Hevet i forhold til en V70 altså, men har Cross Country noen grunn til å være høyt på strå? Les mer i kapittelet Plass og komfort.