TEST: Volkswagen Touareg V6

For noen år siden bestemte Volkswagen seg for å høyne merkets status ytterligere - ved å etablere seg i luksusbil-segmentet. Nå er visjonen realisert - i form av Phaeton og Touareg.

TEST: Volkswagen Touareg V6


Etter å ha disponert Touareg en uke, er vi imponert over hva Volkswagen har fått til. Touareg er nemlig en usedvanlig allsidig bil. Ikke bare er Touareg en ekte terrengbil, som kan måle seg med de råeste i klassen. Samtidig leverer den et imponerende komfortnivå, noe som langt fra er en selvfølge i den store SUV-klassen.

Touareg V6 koster 747.000 kroner, noe som betyr at den dessverre er uoppnåelig for en stor del av befolkningen. Prisen er imidlertid ikke spesielt høy, relativt sett. For eksempel er Touareg V6 rimeligere enn BMW X5 og Mercedes-Benz ML, til tross for at Touareg er en større bil.

Oppblåst Passat?

Utseendemessig er kanskje ikke Touareg den mest spennende bilen i klassen. Linjene er myke, hjulbuene beskjedne og detaljene få. For eksempel mangler Touareg både takskinner, dørlister og stigtrinn. Dermed blir ikke Touareg like barsk som for eksempel Nissan Patrol eller Toyota Land Cruiser. Kanskje er dette årsaken til at onde tunger har karakterisert Touareg som en oppblåst Passat.

Høy og bred

TEST: Volkswagen Touareg V6


Selv om likhetstrekkene med lillebror Passat er mange, er denne karakteristikken etter vårt syn urettferdig. For ute i virkeligheten er det ikke mulig å forveksle Touareg med en Passat. Touareg er nemlig både høy og bred, og når dette kombineres med de store hjulene, den høye bakkeklaringen og de korte overhengene, ser man umiddelbart at man har med en voksen doning å gjøre.

Mye oppmerksomhet

Selv om Touareg kanskje ikke er den barskeste av de store firehjulstrekkerne, er det ingen tvil om at bilen vekker oppsikt. Det er ikke ofte vi får mer oppmerksomhet enn det vi fikk da vi luftet Volkswagens nye firehjulstrekker.

Men hvordan er bilen å kjøre? Og hvordan duger V6-motoren? Les mer om motor og kjøreegenskaper her.