TEST: Volkswagen Phaeton W12

Mercedes S-klasse kan begynne å skjelve i buksene. Europas største bilprodusent har også tatt steget inn i luksusklassen.

TEST: Volkswagen Phaeton W12


Phaeton betyr den skinnende og er sønn av solguden Helios. Da Phaeton etter lang tid ble klar over hvem faren var oppsøkte han sin far i øst. Han klarte å overtale han til å få kjøre stridsvognen hans over himmelhvelvingen. Hestene merket at de ble styrt av en svakere hånd, og Phaeton mistet kontrollen over dem. De kom så nære jorden at det var fare for å sette fyr på jorden. Zeus la merke til dette og knuste Phaeton med lyn og torden. Phaeton styrtet i elven Eridanus og døde. Phaeton ble begravd av nymfer og tårene nymfene gråt over Phaeton ble til rav.

Dårlig navn

Det var mer enn nok gresk mytologi. Phaeton er en god bil som konkurrerer i segment hvor omtrent alle rasjonelle og irrasjonelle argumenter veier tungt. Forrige gang Phaeton skulle foreta seg en lang ferd havarerte det skikkelig. Det gjenstår å se hvordan det går denne gangen. Kanskje BMW og Mercedes tar på seg rollen til Zeus?

Onde tunger har også beskyldt Phaeton for ikke å være noe annet enn oppblåst Passat. Det kan se slik ut på bilder, men sett en Phaeton ved siden av en Passat og den vil se ut som en liten flis i forhold.

Størst

Vi har kjørt den største motoren som Phaeton kan leveres med. Den er svakere enn både Mercedes S600 og BMW 760, og som førstereisgutt hadde det nok vært lurt å ta i litt på motorfronten. W12-motoren er på ingen måte noen sinke, men vi har kjørt V12eren til Mercedes, og sammenlignet med den er Phaeton nesten treg. Vi har dessverre ikke kjørt BMW 760, men på tallene skal den være noe raskere enn Phaeton. Vi legger litt vekt på ytelsene her siden bilen tydeligvis skal appellere til de som skal overilt raskt og komfortabelt frem.

Vi geleider dere inn i neste kapittel som handler om den spesielle W12 motoren og hvordan snaue 2,5-tonn er å håndtere både til hverdags og hygge.