TEST: Volkswagen Phaeton V10 TDI

Volkswagen er på vei inni luksusklassen, og det med en vanvittig dieselmotor. Draget fra motoren er svettefremkallende, og 100 kilometer i timen er oppnådd før du rekker å si ”vetier”.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: TEST: Volkswagen Phaeton V10 TDI


Volkswagen Phaeton har ofte blitt kaldt ”feiten” siden den er feit og det ligner veldig på hvordan man skal uttale navnet. Vi kunne også tenke oss å kalle den Fedon. Den veier ubeskjedent 2,4 tonn og trenger en slankekur. Den er ikke treg eller noe slikt, men vekten er i grenseland for hva kjøreegenskaper og bremser kan takle. Mercedes S400 CDI og BMW 740 D veier henholdsvis 390 og 310 kilo mindre. Audi A8 4.0 TDI veier under to tonn og er to tiendeler raskere fra 0 til 100 enn Phaeton. Den ekstra effekten i Phaeton blir delvis kamuflert vekk av de ekstra kiloene.

Størst

På bensinsiden med tolvere under panseret har ikke Phaeton noe spesielt å slå i bordet med, der stiller den litt i bakleksa. Med denne dieselmotoren er derimot historien litt annerledes. Til tross for vekten blir ytelsene imponerende, og i tillegg er prisen attraktiv vekt og effekt tatt i betraktning.

Vi geleider dere inn i neste kapittel som handler om en ekstremt trekkvillig motor og hvordan er det er å ”smyge” langs landeveien med 2,4 tonn luksus.