TEST: Vi kjøper båt på internett!

Sommerferien nærmet seg med stormskritt, men fortsatt lå det ingen båt på hytta. Krise. Over en 14-dagers periode fulgte vi med på rubrikkmarkedet med åpne øyne og ditto lommebok.

Utgangspunktet for vår test var altså et sterkt ønske om å kjøpe båt før sommerferien tok til (den har for øvrig begynt for undertegnede når du leser dette). Vårt ønske var ikke spesielt komplisert, vi ville enten ha en praktisk innredet skjærgårdsjeep eller en daycruiser/overnighter med raus dørkplass i størrelsen 16 - 21 fot, med fartspotensiale 30 - 35 knop. Pris? Så billig som mulig, men traff vi "den rette båten" sto lommeboken og banklånet åpent for inntil 150.000 kroner.

Et etter vår mening nokså beskjedent krav, som åpner for båter det finnes mye av på markedet. Hva slags produsent som sto bak skroget spilte mindre rolle i denne omgang.

At jeg fortsatt ikke er båteier skyldes ikke at det manglet på tilbud, snarere at mange av de beste tilbudene befant seg langt fra det sentrale Østlandsområdet og tiden ikke strakk til for å hente en båt på Vestlandet eller i Midt-Norge.

Stor aktør med klare mangler


Schibstedt-eide finn.no har daglig ferske annonser på http://www.finn.no/baat. Hvem som egentlig er "størst" med tanke på antall annonser skal vi ikke ta stilling til, tallmaterialet er for spinkelt og det er mange måter å telle annonser på.

Finn's problem er at annonsene registreres på svært mange forskjellige måter. Når vi søkte på båter fra 17 - 21 fot eller i prisklasse 50 - 150.000 kroner, var det svært mange annonser som ikke dukket opp fordi fotlengde eller prisantydning ikke var regisrert i databasen, all teksten lå i tekstfeltet.

Og -- like viktig -- søker du på båter fra 0 - 21 fot eller i prisklassen 0 - 150.000 kroner får du opp så mange resultatsider at jakten etter bruktbåt er helt håpløs.

Vårt stalltips er å begrense søket til de siste 3dager, eller bare vise dagens annonser, da kan du la søket foregå åpen begynnelse (0 fot eller 0 kroner).

Brukergrensesnittet på finn.no er katastrofalt dårlig, og Finn gjør heller ingenting for å hjelpe deg på veien med søketips eller enkle forklaringstekster. Å rykke inn en annonse på finn.no via nettet koster deg kr. 250.

Gründere med feilskjær


Nettstedet http://www.boat.no har bygget opp en imponerende database over nytt båtutstyr, og kaller seg selv "Båtbransjens markedsplass". At de er mer et sted der bransjefolk orienterer seg enn et sted for vanlige forbrukere, er det heller ingen tvil om.

Du kan legge inn gratis rubrikkannonser på din bruktbåt der, men ikke regn med telefonstorm. Kjøpere må nemlig forholde seg til et søkeverktøy som forutsetter at du vet hva slags båtmerke du har tenkt å kjøpe, eller en liste som inneholder alle bruktannonsene, sortert etter merke, ikke etter dato.

Vi forsøkte oss på 3 av objektene som var avertert. Felles for alle var at det ikke er oppgitt i annonsen når annonsen ble publisert, og i alle 3 tilfellene var båten solgt for lenge, lenge siden. Vi velger å karakterisere tjenesten som ubrukelig, selv om boat.no har flere andre og langt sterkere sider.

Det er gratis å annonsere på boat.no, men dersom du glemmer å slette annonsen innen 3 dager etter at båten er solgt kan du bli avkrevd kr. 300 i "Slettegebyr" dersom en bruker rapporterer inn feilen.

Svak børs


http://www.batbors.no kan du få kjøpt og solgt båter og maritimt utstyr. Brukergrensesnittet er midt på treet, og du er nødt til å bruke søkemulighetene aktivt for å snevre inn annonsemengden. Søkeresultatet viser 10 annonser av gangen, og det er umulig å vite når annonsen ble rykket inn. I flere tilfeller har vi sett at fortvilte brukere selv har måttet melde at objekter er solgt.

Det koster kr. 75 å annonsere båten til salgs på Båtbørsen, å annonsere i papirutgaven koster bare kr. 50 (!).

Det er svært sannsynlig at du finner annonser her også andre på andre steder.

Båtmagasinet godkjent under tvil


Aller-eide Båtmagasinet finner du på http://www.baat.aller.noer langt bedre i papirform enn i nettutgave, og deres "Bruktbørs" har dårlig utviklede søkemuligheter.

Men det er gratis å annonsere i nettutgaven, og det ligger svært mange annonser inne, daglig kommer nye til. Når du åpner listen over "Motorbåter", sorteres den automatisk på dato, slik at de nye annonsene kommer først. I motsetning til tilsvarende tjeneste på boat.no, begrenser heldigvis listen seg til 35(?) visninger pr. side, og det er liten vits i å bla seg tilbake lengre enn en uke.

I og med at tjenesten er gratis, må du regne med å finnen annonsene her også andre steder, og da ville vi heller ha gjort nettopp det. Gått et annet sted.

Vinner: Baatnett


Relativt nystartede http://www.baatnett.no kåres til soleklar testvinner, med et lite forbehold. Båtnett har nemlig rappet forretningsideen til http://www.eiendomsnett.no ved å knytte til seg alle de store bruktbåtforhandlere. Dermed blir utvalget av brukte båter formidabelt, og det er for mange tryggere (om enn noe dyrere) å handle båt vi forhandler enn direkte fra privatperson.

Søke- og sorteringsmulighetene er også svært gode, og brukergrensesnittet er så enkelt at det knapt krever forklaring.

Foreløpig er det gratis for privatpersoner å legge inn annonser på Båtnett, men her er forbeholdet: Båtnett annonserer med at tjenesten er gratis nå, men at den "normalt koster 250 kroner". Ikke allverdens penger riktignok, men begynner Båtnett å ta seg betalt der andre er gratis tviler vi på om de får alt for mange privatannonser i basen. Soleklar testvinner er de uansett, ikke minst fordi du finner de aller fleste av annonsene fra andre gratistjenester på denne siden.

Auksjonskupp med mangler


Svært få av auksjonstjenestene hadde maritimt utstyr på programmet, et hederlig unntak er http://www.qxl.no, som i testperioden kontinuerlig hadde rundt 50 motorbåter av ulik karakter til salgs. Her fant vi flere aktuelle båter, og la spesielt merke til at denne tjenesten var svært sterk på joller og mindre landstedsbåter opp til 16 fot.

Auksjonsidéen åpner også for at du kan gjøre et skikkelig kupp her, selv holdt vi på å kjøpe en 1989-modell Scand 550 med 1990-modell 115 hk Evinrude, ferdig rigget for aktivt fiske med dyprigg og henger av Bayliner-type. Prislapp: rundt 65.000 kroner.

Uten agenter

De såkalte "kjøpeagentene" zoomit.no og rogus.com har ennå ikke kastet sine øyne på båtmarkedet. Synd. For her kunne det trenges en skikkelig opprydding. Honnør altså til baatnett.no for en ryddig tjeneste -- såpass ryddig at agenter burde være overflødige.