BMW 3-serie stasjonsvogn 2019

TEST: Vår nye favoritt-stasjonsvogn

Så bra som nye 3-serie viste seg å være som sedan, burde ikke dette være oppsiktsvekkende.

HARMONI: BMW har etter vår mening lykkes med å gi den nye Touring-utgaven av sin 3-serie en velproporsjonert eleganse som gir den en personlighet enda mer fjern fra nyttekjøretøyenes verden enn den forrige generasjon hadde. Foto: Knut Moberg
HARMONI: BMW har etter vår mening lykkes med å gi den nye Touring-utgaven av sin 3-serie en velproporsjonert eleganse som gir den en personlighet enda mer fjern fra nyttekjøretøyenes verden enn den forrige generasjon hadde. Foto: Knut MobergVis mer

NB: Dette er en test av stasjonsvogn-utgaven av den nye BMW 3-serien. Vi henviser til testen av 3-serie som sedan for utdyping av detaljer, og konsentrerer oss her i hovedsak om det som er spesifikt for 3-serie Touring.

Kort tid før jul i fjor testet vi nemlig den helt nye BMW 3-serie som sedan. Vi konkluderte ikke bare med at dette er noe av det beste som lages i bilindustrien i dag (utenom den hyper-eksklusve sfæren), men også med at nye 3-serie antakelig er den BMWs beste modell når alle vurderingskriterier er vektet og lagt til grunn.

GJØR NYTTE FOR SEG: Som stasjonsvogn er den allerede utmerkede 3-serien en 3-serie PLUSS. Foto: Knut Moberg
GJØR NYTTE FOR SEG: Som stasjonsvogn er den allerede utmerkede 3-serien en 3-serie PLUSS. Foto: Knut Moberg Vis mer

Og likevel: Modellen selger ikke spesielt bra her i landet. 186 registrerte eksemplarer ved utgangen av juli er rett og slett oppsiktsvekkende svakt. At den nye generasjonen ble introdusert i mars har åpenbart ikke hjulpet noe særlig - 14 biler i juli (!).

Men: Hverken den ladbare hybriden (som vi bringer test av på onsdag), eller stasjonsvognen, har vært på markedet ennå.

Touring - også ladbar

Det er sistnevnte som nå gjør at BMW pluss kan hente modellen ut i aktualitetens lys igjen - når det gjelder ladbar stasjonsvogn må vi vente til neste år. Og det er nok da det kan komme til å ta av.

Av de 642 nye 3-serieeksemplarene som ble registrert i Norge i 2018, var nemlig hele 71 prosent den ladbare sedanen 330e. Med andre ord er det potensial for økning i salget når den nå kommer i Touring-versjon.

Uten å fornekte BMWs lange designhistorikk, preges stasjonsvognen av de nye linjene vi oppdaget på sedan-modellen. Sideprofilen til stasjonsvognen preges av de korte overhengene, den stigende linjen som går fra fronten til bakenden og sidevinduene som smalner bak sammen med den fallende taklinjen.

Eksteriørdesign-alternativene M Sport, Luxury Line og Sport Line, har dessuten alle hver sine individuelle karakterer.

HALVANNEN KUBIKK: At en bil som kjører så bra også kan være så praktisk, er av det som er oppsiktsvekkende med nye 3-serie Touring. Foto: Fabian Kirchbauer
HALVANNEN KUBIKK: At en bil som kjører så bra også kan være så praktisk, er av det som er oppsiktsvekkende med nye 3-serie Touring. Foto: Fabian Kirchbauer Vis mer

Stor som 5-serie fra 90-tallet

BMW 3-serie Touring har vokst, og dette kommer både fører og passasjerer til gode. Modellen er 7,6 centimeter lengre enn før og måler nå 471 centimeter. Bredden har økt til 183 cm og høyden til 147 cm. Akselavstanden er også utvidet, med 4,1 cm, til 285 cm, samtidig som sporvidden er økt med 4,3 cm foran og 2,1 cm bak.

VI LIKER: Det er innimellom svært praktisk å kunne fiske ut mindre gjenstander uten å måtte åpne hele luken. Foto: Fabian Kirchbauer
VI LIKER: Det er innimellom svært praktisk å kunne fiske ut mindre gjenstander uten å måtte åpne hele luken. Foto: Fabian Kirchbauer Vis mer

Det er i hovedsak kupéen som er blitt romsligere, men også bagasjerommets volum har økt noe - til respektable 500 liter. Legges bakseteryggene ned, blir lastevolumet 1510 liter. Automatisk åpning av bagasjeromsluken er standard. Den kan nå også åpnes med fotbevegelse under hekken. Finessen vi ofte har satt pris på hos BMW, med den separate åpningen av bakruten, er fortsatt på plass.

Motor-moderat fra start

I første omgang kommer bilen med et begrenset utvalg motorer. Det er to firesylindrede motorer på to liter: en diesel (320d) og en bensin (330i), samt en dieseldrevet rekkesekser i 330d, som var vår testbil denne dagen.

Kort tid senere følger også BMW M340i xDrive Touring, som leveres med sekssylindret bensinmotor som yter 374 hestekrefter med et dreiemoment på 500 Newtonmeter. 0-100 km/t tar da 4,5 sekunder og toppfarten er 250 km/t.

Da vi kjørte sedanen under lanseringen, var det 330i og 320d vi fikk prøve, før den forrykende banetesten av M340i xDrive. Denne gangen var det erfaringen vi manglet vi fikk gjort opp for - nemlig 330d.

Og heldigvis! I motsetning til bensin-330 (i), er dette nemlig en ekte og ærlig BMW-rekkesekser, med tre liter slagvolum og effekt- og momentkurver som gjør at tennene løper i vann før vi trykker på startknappen.

Og skuffet blir vi ikke. Dette er en juvel av en motor og opplevelsen gjør oss nesten trist til sinns ved tanken på alle som en gang for alle har bestemt seg for at dieselmotoren er fandens verk. Kombinert med 8-trinnsautomaten vi jevnlig skryter av, leverer den over all forventning: Den er kvikk i fraspark, leverer rask og effektiv fartsøkning, er usannsynlig rask i responsen.

Og tilfredsstiller selvsagt de nyeste, strenge utslippsnormene.

ENDELIG: Lenge hadde BMW 3-serie en svakhet: Dårlig plass bak. Ikke nå lenger! Foto: Fabian Kirchbauer
ENDELIG: Lenge hadde BMW 3-serie en svakhet: Dårlig plass bak. Ikke nå lenger! Foto: Fabian Kirchbauer Vis mer

Den passerer 200 på motorveien tilsynelatende uanstrengt og tillater kjappe og trygge forbikjøringer på landeveien. Det hele ledsaget av et dempet og behagelig lydbilde, langt fra det man forbinder med diesel. For oss ville valget mellom 330i og 330d vært enkelt: Diesel vinner uansett. Samtidig er forbrukstallene på kjørecomputeren hyggelig lesning tatt i betraktning hastighet og kjørestil.

En kjøremaskin

Så til kjøreegenskaper og komfortopplevelse - kort og godt kjøreopplevelsen. Vi rattet bilen først på Autobahn - hvorav noen porsjoner med såkalt fri fart (under ansvar), og deretter svingete og relativt smale landeveier med fartsgrense 100 km/t.

KJØREMASKINEN: Mer som enn BMW skal være, enn forgjengeren var. Foto: Fabian Kirchbauer
KJØREMASKINEN: Mer som enn BMW skal være, enn forgjengeren var. Foto: Fabian Kirchbauer Vis mer

Konklusjon når det gjelder kjøreopplevelse: I forhold til sedanen har vi ikke noe særlig å tillegge når det gjelder kjøreegenskaper og komfort. Touring-utgaven får nemlig (selvsagt), det nyutviklede understellet vi opplevde som svært vellykket på sedanversjonen.

På typisk BMW-manér er vektfordelingen mellom for- og bakaksel 50:50 på alle modeller. Utstrakt bruk av aluminium bidrar til at vekten er slanket sammenlignet med forrige generasjon til tross for at bilen er blitt en god del større. Tyngdepunktet ligger også lavere enn tidligere.

SKARP, PRESIS, STABIL: BMW har virkelig satt kjøreegenskapene i høysetet. Foto: Fabian Kirchbauer
SKARP, PRESIS, STABIL: BMW har virkelig satt kjøreegenskapene i høysetet. Foto: Fabian Kirchbauer Vis mer

Med andre ord: Bilen ligger godt på veien, og oppleves både kvikkere og mer agil enn forgjengeren. Den er skarpere i innsving, mer presis i oppførselen under aktiv kjøring. Kort sagt: Mer som en BMW skal være.

Det er noe man ikke skulle tro når men ser hvor mye større den tross alt er blitt. I hastigheter over 200 kilometer i timen på Autobahn er den dessuten fullstendig stabil og betryggende - mer som en storbil enn før. Her hjelper nok den forlengede akselavstanden og bredere sporvidden.

Kort og godt: Ingeniørene har ganske enkelt gjort en formidabel jobb. At det koster en del skulle bare mangle, når man når et slikt nivå på det som i bunn og grunn presenteres som en familiebil ...

INGEN OVERRASKELSE: Interiøret er det samme som i sedanen, med alt det vi liker - og det vi liker mindre, nemlig det digitale instrumentpanelet som etter vår mening ikke er lett nok å lese og er overlesset med informasjon. Foto: Fabian Kirchbauer
INGEN OVERRASKELSE: Interiøret er det samme som i sedanen, med alt det vi liker - og det vi liker mindre, nemlig det digitale instrumentpanelet som etter vår mening ikke er lett nok å lese og er overlesset med informasjon. Foto: Fabian Kirchbauer Vis mer

Behagelig

Inne i bilen hersker et dempet lydnivå. Resonans-effekten fra stasjonsvognens ekstra bagasjerom-volum er holdt godt i sjakk. Bilen er jevnt over mer stillegående enn forgjengeren. Lyddempende materialer er en ting - en annen er at frontruten har det såkalte akustikkglasset som standard - vår testbil var dessuten utstyrt med dette i siderutene - det er ekstrautstyr.

Det samme gjelder det store panaromasoltaket på 0,8 kvadratmeter. Som på sedanen er laserlys tilgjengelig -de strekker seg opptil 530 meter med fjernlysene på, som vi tidligere har testet. Denne gangen kjørte vi bare i dagslys.

Du assisteres - hvis du vil

BMWs nye rekke med fører- og sikkerhetssystemer har selvsagt også funnet veien til Touring-modellen. De autonome egenskapene til den adaptive cruise-kontrollen er, som i sedanen og de andre nyeste modellene fra merket, betraktelig videreutviklet.

Dette inkluderer den ganske geniale ryggeassistenten, som vi har beskrevet tidligere. Bilen memorerer de siste 50 meterne føreren kjører, og bruker dette minnet til å betjene rattet automatisk når man rygger samme strekning tilbake. Svært praktisk hvis man har kjørt i en kronglete og smal blindvei, eller for langt i feil retning i et uoversiktlig parkeringshus.

Det heldigitale instrumentpanelet «Live Cockpit Professional» og det nye infotainmentsystemet har også fått nye tilgjengelige funksjoner. Et eksempel er «Drive Recorder», hvor systemet bruker kameraene i bilens ulike førerassistansesystemer til videoopptak av bilens omgivelser fra forskjellige vinkler. Videopptaket kan startes når som helst fra infotainmentsystemet (kommunikasjon og multimedia) og har en varighet på 40 sekunder pr klipp. Hvis et uhell inntreffer, lagres de foregående 20 og de neste 20 sekundene automatisk i en videofil i bilen.

Testresultat

BMW 3-serie 330d Touring

Terningkast 6
Hva skal man si? En sekser sitter langt inne, men vi finner så å si ingen feil.

Mer praktisk og romslig enn før, samtidig lettere og bedre å kjøre. Fabelaktig god dieselmotor i 330d (testbilen)

Digitalt instrumentpanel bør revideres. For mye og vanskelig lesbar informasjon.

Vanskelig å gjøre bedre

Oppsummert? Tja, når tiden er inne til å konkludere, (og terningen ikke kastes, men legges bevisst med en valgt side opp), er det vanskelig å unngå sekseren. Vi finner rett og slett svært lite å sette fingeren på, med unntak av det digitale instrumentpanelet som er som en «sår tommel».

Men ellers? En viss stumphet over små ujevnheter? Nja, bare hvis du bevisst har valgt det strammeste og mest kompromissløse understellet - og har betalt for det. For mye og dyrt ekstrautstyr? Vel - kvalitet på dette nivået koster, dessuten er det blitt noe bedre. Du får uansett mer bil for pengene enn før.

Så hva? Jo! Frontlyktenes design. Vi liker ikke «hakket» i midten på undersiden. Det gjør at de ikke er tidløse, og forstyrrer harmonien i helhetsdesignen, etter vår mening.

Er det nok til å snu terningen om til en (i så fall fortsatt svært god) femmer? Vel ... nei.

BMW 3-serie stasjonsvogn

MODELL: 320D XDRIVE TOURING 330D XDRIVE TOURING 330I XDRIVE TOURING
Motor:R4 diesel turboR6 diesel turboR4 diesel turbo
Girkasse:Aut 8Aut 8Aut 8
Slagvolum:1995 ccm2993 ccm1998 ccm
Effekt-o/min:190 hk/4000265 hk/4000258 hk/5000-6500
Moment-o/min:400 Nm/1750-2500580 Nm/1750-2750400 Nm/1750-2500
0-100 km/t:7,4 sek5,4 sek5,8 sek
Toppfart:225 km/t250 km/t250 km/t
Forbruk (blandet):0,46-0,49 l/mil0,54-0,56 l/mil0,63-0,66 l/mil
CO2-utslipp:121-129 g/km140-146 g/km143-151 g/km
Tankvolum:40 (59)5959
L/B/H:471/183/144 cm471/183/144 cm471/183/144 cm
Akselavstand:285 cm285 cm285 cm
Bakkeklaring:13,5 cm13,5 cm13,5 cm
Drevne hjul:4x44x44x4
Standard dekk:225/50-17225/50-17225/50-17
Bagasjerom:500-1510500-1510500-1510
Egenvekt:1640 kg1745 kg1640 kg
Hengervekt:1800 kg1800 kg1800 kg
Pris:Fra kr. 515.300,-Fra kr. 670.000,-Fra kr. 596.500,-

Reiseomkostningene til denne reportasjen er dekket av importøren. Les mer her