TEST: Toyota Verso 2.2 D-4D Sol

Vi har gjentatte ganger gitt Toyota Corolla Verso voldsom skryt for sine geniale seteløsninger. Nå har Toyotas fleksibil fått både nytt navn og nye motorer.

TEST: Toyota Verso 2.2 D-4D Sol


Da Avensis Verso og Yaris Verso ble tatt ut av produksjon, var det plutselig bare én bil med Verso-betegnelse igjen i Toyotas modellpalett - Corolla Verso. Dermed bestemte Toyota seg for å like godt kutte ut hele linken til Corolla - og døpte bilen om til Toyota Verso.

2,2-liter med V6-ytelser

Det som er mer interessant, er at Toyota samtidig introduserer to nye motoralternativer i denne bilen. Begge er dieselmotorer og begge har 2,2 liter slagvolum, men effekt- og dreiemoment-uttak er ulikt. Den kraftigste varianten yter hele 177 hestekrefter og voldsomme 400 Nm, og kan dermed måle seg med V6-dieselmotorer. Med denne motoren under panseret må man imidlertid belage seg på å punge ut med rundt 400.000 kroner, noe som betyr at den av mange vil bli oppfattet som svært kostbar.

Lillebror burde holde lenge

TEST: Toyota Verso 2.2 D-4D Sol


Men heller ikke lillebror er noen motor å kimse av. Denne yter 136 hestekrefter og 310 Nm, noe som i hvert fall i teorien skulle holde lenge for en bil med egenvekt begrenset til rundt 1.500 kilo.

2,0-literen forsvinner

Så langt, alt vel. Det er imidlertid et problem knyttet til de to nye motorene - nemlig at den eksisterende 2.0-literen (116 hk/280 Nm) samtidig forsvinner. Vi synes det er merkelig at Toyota har valgt å kutte ut denne 2,0-literen, som etter vårt syn gjorde en svært god jobb i Corolla Verso og som fortsatt gjør en fin jobb i Avensis.

33.000 i økte avgifter

TEST: Toyota Verso 2.2 D-4D Sol


Da vi først hørte nyheten om at 2,0-literen ville forsvinne, regnet vi med at Verso-salget ville få et skudd for baugen. Dette fordi vi regnet med at Verso 2.2 D-4D, grunnet det norske avgiftssystemet, ville bli svært dyr. Større slagvolum, høyere effekt og økt egenvekt betyr nemlig at Verso 2.2 D-4D belastes med 33.000 mer i avgifter enn den utgående 2.0 D-4D. Vi regnet i tillegg med at Toyota ville ta seg noe mer betalt for den nye motoren enn den gamle.

370.000 kroner?

Med utgangspunkt i at Corolla Verso 2.0 D-4D Sol kostet 331.000 kroner, var det derfor ikke unaturlig å anta at Verso 2.2 D-4D Sol ville koste opp i mot 370.000 kroner. Dette, tenkte vi, ville i tilfelle være en pris svært få vil være villige til å betale.

349.000 kroner

TEST: Toyota Verso 2.2 D-4D Sol


Det skulle imidlertid vise seg at vi tok feil. Da de nye prisene ble offentliggjort, viste det seg nemlig at Toyota nøyer seg med 349.000 kroner. Hvordan denne prisen er fundert vet ikke vi. Det vi imidlertid kan påstå, er at denne prisen betyr ett av to: Enten var Corolla Verso 2.0 D-4D Sol uvanlig høyt priset, eller så er Verso 2.2 D-4D Sol uvanlig billig.

Vi skal fortelle deg hva vi tror i konklusjon-kapittelet, men først tar vi en kjøretur med den nye motoren.