TEST: Toyota RAV4 Sport

Hvis du ikke er avhengig av et stort lasterom, har Toyota RAV4 II vært et godt kjøp helt siden den kom i 2000. Den ansiktsløftede RAV4 er enda mer interessant.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: TEST: Toyota RAV4 Sport


Riktignok har RAV4 nå blitt dyrere. Inngangsprisen med firehjulstrekk har steget fra 309.000 til 330.000 kroner. Men med tanke på alt det nye utstyret, synes vi den ansiktsløftede versjonen forsvarer et påslag på 21.000 kroner. RAV4 leveres nå med både side- og hodekollisjonsputer, elektriske vindusheiser i bakdørene, skinnratt med knapper for betjening av radio og, ikke minst, elektronisk stabilitetsprogram. Stabilitetsprogrammet, som på Toyota-språket kalles DSC (Dynamic Stability Control), inkluderer en antispinn-funksjon, som sammen med den kontinuerlige firehjulsdriften sørger for at RAV4 nå gnager seg opp selv de verste vinterbakker.

20.000 for Sport

Betaler du ytterligere 20.000 kroner, kan du bli eier av Sport-utgaven. Denne har ikke lenger skinnseter, men leveres til gjengjeld med elektronisk klimaanlegg, fartsholder, automatisk nedblendbart bakspeil, vareromsnett og aluminiumsfelger. Som sin forgjenger har også den nye Sport-utgaven skjermutbyggere.

12.000 for automatgir

image: TEST: Toyota RAV4 Sport


Vårt testeksemplar var i tillegg utrustet med automatgirkasse, noe som koster 12.000 kroner. Prisen kommer dermed opp i 370.000 kroner sammenlagt. Dette begynner å bli mye penger, men du er til gjengjeld blitt eier av en velutstyrt firehjulstrekker.

Dieselmotor i fjor

Andre generasjon Toyota RAV4 ble umiddelbart en suksess i Europa, ikke minst i Norge. Og etter at dieselmotor ble tilgjengelig på tampen av fjoråret, har RAV4-salget gått så det suser. Ved utgangen av november var det solgt nesten 2.500 RAV4 her i landet, noe som kvalifiserer til en syvendeplass på listen over Norges mest populære biler.

Forsiktige forandringer

"Never change a winning team", sier amerikanerne. Og dette ordtaket har nok ligget i Toyota-ingeniørenes bakhode under arbeidet med denne ansiktsløftingen. De utvendige endringene er nemlig svært forsiktige. Bortsett fra at tåkelysene har blitt runde, må du nesten være en RAV4-kjenner for å legge merke til hva som egentlig er endret.

Land Cruiser-trekk

image: TEST: Toyota RAV4 Sport


Likevel mener vi de subtile endringene har gjort RAV4 litt mer eksklusiv. Ny utforming av baklyktene og et nytt reservehjulsdeksel har sørget for at RAV4 bakfra nå minner mer om storebror Land Cruiser. De forsiktig endrede frontlyktene har nå fått integrerte blinklys. Disse, sammen med en ny grill, har gitt en mer tidsriktig front.

Heller ikke de innvendige endringene er omfattende, men noen fremskritt er det. Disse kommer vi tilbake til i interiør-kapittelet.

Men først tar vi oss en titt på automatgirkassen.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!