TEST: Toyota RAV4 D-4D

Mens første generasjon RAV4 solgte i moderat antall, ble andre generasjon umiddelbart en suksess, ikke minst i Norge. Nå har den populære firehjulstrekkeren blitt tilgjengelig med dieselmotor.

TEST: Toyota RAV4 D-4D


Dagens RAV4 kom til Norge høsten 2000 og skulle raskt vise seg å bli en fremgangsrik bilmodell. I 2001 ble RAV4 Norges åttende mest solgte bil og Norges overlegent mest populære firehjulstrekker. I fjor ble det registrert drøye 2.100 eksemplarer, noe som ga RAV4 en tiendeplass på bestselgerlisten. Det betyr at RAV4 faktisk solgte bedre enn biler som Ford Focus og Opel Astra.

Mange sterke sider

Hva er årsaken at RAV4 har blitt så populær? Vi antar at design er en viktig faktor. RAV4 er etter vårt syn både elegant og tøff og utstråler sportslighet og en aktiv fritid. Det faktum at bilen har en Toyota-logo i grillen er åpenbart også en faktor. Bilprodusenten Toyota har en høy stjerne her i landet og har gjennom årene blitt kjent for å levere solide og driftssikre modeller. RAV4 er i tillegg en svært fleksibel bil, som faktisk kan måle seg med fleksibilene når det gjelder smarte løsninger. For eksempel kan baksetene reguleres i lengderetningen eller fjernes helt, noe som gir tilgang på et stort lasterom.

God fremkommelighet

TEST: Toyota RAV4 D-4D


RAV4 har verken lavgirserie eller differensialsperrer og er derfor ikke er en terrengbil i ordets egentlige forstand. Likevel, med firehjulsdrift, store hjul, korte overheng og høy bakkeklaring har RAV4 svært god fremkommelighet. Også dette faktum er nok vektlagt av mange RAV4-kunder.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå har altså potensielle RAV4-kjøpere fått et nytt alternativ - fra desember har RAV4 vært tilgjengelig med dieselmotor i Norge. Les mer om samspillet mellom RAV4 og dieselmotoren her.