TEST: Toyota MR2 - morobilen sjarmerer igjen!

I Toyota MR2 har fornuft og praktiske løsninger måttet vike til fordel for sportslighet og underholdning. Dette er en bil for de som liker å kjøre og for de som setter pris på kompromissløse egenskaper.

TEST: Toyota MR2 - morobilen sjarmerer igjen!


Toyota MR2 kom som roadster i år 2000 og har før denne sesongen blitt oppfrisket med noen få designdetaljer. Den har fått nye støtfangere og lykter foran og bak, samt runde tåkelys foran, med andre ord mer enn nok til at bilen fortjener en nye test!

Med to kjappe håndgrep er kalesjen lagt ned og MR2 er klar til bruk. Været på østlandet har allerede vist seg fra sin beste side, og uken i MR2 ble nok en gang en stor opplevelse. Stort sett er tidlige morgener stusselige greier, men med denne bilen i garasjen blir situasjonen en helt annen. Det er en godt å tenke på at arbeidsveien er 20 minutter med pur underholdning.

Japansk sportsbil på godt og vondt

Japanere har sin egen måte å lage sportsbiler på. Europeiske produsenter kliner ofte til med aluminium, skinn og gjerne karbonfiber og mye annet snadder. Toyota gjør det på sin måte og lager plast som ligner på de nevnte materialer. Ratt og girspak er i skinn mens resten av interiøret går i stoff og forskjellige plastikkonfigurasjoner. Til prisen som blir forlangt for Toyota MR2 er det egentlig helt greit og finishen er det lite å si på. Du skal jobbe hardt for å klare å lirke frem noe knirking og rakling.

Kompromissløs

MR2 er en bil som egner seg til kjøreglede langs landeveien og ikke til praktiske oppgaver. Vi klarte likevel å frakte dører til overskap fra Ikea bak passasjersetet, men matinnkjøp på det lokale nærkjøpet endte med at samboeren måtte gå hjem. Det er med andre ord ikke helt bekymringsløst å eie en slik bil.

Mer om det MR2 er best på finner du her.