TEST: Toyota LC 90 Arctic Trucks

Med hjul på 33 tommer og et navn som kan få enhver til å fryse, er Toyota LandCruiser 90 Arctic Trucks tøffest i gata. Men så koster det også.

TEST: Toyota LC 90 Arctic Trucks
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Tygg på dette: 75.800 kroner. Nei, det er ikke prisen på Land Cruiser 90, det er prisen på utstyrspakken fra Arctic Trucks. Men da får du hjul som rekker deg til godt oppå låret, skjermer så brede at du omtrent kan sitte på dem og en bakkeklaring som er egnet til å frembringe høydesyke.

Pluss på 5.660 kroner for den forkrommede kufangeren, 1.160 kroner for steinsprutavviseren på panseret og 6.450 kroner for ekstralysene fra PIAA. Der har du den, Toyota LandCruiser 90 Arctic Trucks. Monsteret som begynte sin karriere med å krysse Islands isbreer.

Som en vanlig LandCruiser

Om utsiden av Toyota LandCruiser 90 Arctic Trucks har en utstråling som egner å skremme selv den avskyelige snømann, er bilen merkelig anonym innvendig. På interiørsiden har Arctic Trucks nemlig latt LandCruiser være LandCruiser. Det betyr lettleste instrumenter og hyppig benyttede betjeningsorganer plassert logisk og godt innen rekkevidde fra førerplass.

Men hva med de betjeningsorganene som ikke benyttes like ofte? Jo, her hersker det rene kaos. Brytere som er plassert bak, og under rattet. Enkelte ganger med en merking som gjorde at i alle fall vi måtte finne frem bilens instruksjonsbok fra hanskerommets mørke for å tyde Toyotas hieroglyfer.

For entusiaster

Mye kan menes om designet på LandCruiser 90 Arctic Trucks, men det er vel liten tvil om den jevne mann i gata neppe vil falle hodestups for en bil med dekk som måler 33 tommer. Nei, LandCruiser 90 Arctic Trucks er definitivt en bil som tiltaler entusiastene eller de som er avhengige av høy bakkeklaring.

Men det er gjort mer med bilen enn bare et simpelt dekkskift, for fjæringsveiene har blitt lengre - og de bakre støtdemperne er byttet ut. I neste kapittel, "Plass og komfort", kan du lese om hvordan det påvirker bilen.