TEST: Toyota Land Cruiser D-4D GX

Toyota Land Cruiser har en lang og stolt historie. Sjette generasjon Land Cruiser skal bringe arven videre.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: TEST: Toyota Land Cruiser D-4D GX


Første generasjon Land Cruiser, som minnet mye om Willys Jeep, kom allerede i 1951. Siden den gang har Land Cruiser blitt mer luksuriøs for hver nye generasjon. Likevel har Toyota hele veien lagt vekt på at Land Cruiser skal være en ekte terrengbil.

Populær i tredje verden

Denne kombinasjonen av luksus og evnen til å takle vanskelige forhold, har gjort Land Cruiser til en suksess, ikke minst i den tredje verden. I Afrika, Midtøsten og India fant overklassen raskt ut at Land Cruiser var et interessant alternativ til de ulike Land Rover-modellene. Valgte man Land Cruiser slapp man i tillegg å støtte den tidligere koloniherrens bilindustri.

Driftssikker

Toyota har i tillegg blitt kjent for å levere biler med god kvalitet og svært høy driftssikkerhet. Dette er avgjørende faktorer ikke minst i den tredje verden, der infrastrukturen ofte er svak og avstanden mellom bilverksteder stor. Faktum er i hvert fall at mer enn fire millioner Land Cruisere har forlatt Toyotas fabrikker siden 1951.

Robust og tøff

image: TEST: Toyota Land Cruiser D-4D GX


Vil sjette generasjon være i stand til å leve opp til sine forgjengere? Vi tror svaret blir ja. Etter å ha kost oss med en Land Cruiser D-4D GX en uke, har vi mye pent å si om den robuste og tøffe firehjulstrekkeren. Det er ikke ofte vi har følt oss bedre ivaretatt enn det vi gjorde i nye Land Cruiser. I denne bilen sitter du nemlig i deilige skinnseter, høyt hevet over bakken og med et enormt panser foran deg. I en Land Cruiser er plutselig nedsnødde gater og høye brøytekanter ikke lenger problemer, men morsomme utfordringer. Bli med på tur.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!