TEST: Toyota Corolla T Sport

Et lite emblem - og et forkrommet eksosrør. Det er blant de få elementene som avslører at T Sport ikke er noen vanlig Corolla.

TEST: Toyota Corolla T Sport
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Corolla T Sport er med andre ord ikke bilen for folk som liker å bruse med fjærene. Tvert i mot - T Sport er både lavmælt og beskjeden. Ikke er den spesielt lav, ikke har den spesielle spoilere eller sideskjørt - den ser kort og godt ut som en helt ordinær Corolla.

Dette er ikke stygt ment, vi synes nye Corolla, som vi testet første gang i januar, er en pen bil. Det er likevel interessant, noen vil kanskje si overraskende, at Toyota har valgt å gi en så frisk bil en så anonym fremtoning.

Motor fra Celica T Sport

Kjennere har imidlertid muligheten til å avsløre T Sport. For hvis man ser godt etter, vil man finne ut at kromlisten, som er å finne rundt vanlige Corolla-griller, er erstattet med et lite T Sport-emblem. Når man iakttar bilen bakfra, avsløres bilen på den røde Toyota-logoen og eksosrøret, som både er forkrommet og kraftig dimensjonert.

Men det er først når man lar motoren spille opp at det blir klart for alle og enhver at dette ikke er noen ordinær Corolla. Under motorlokket finner man nemlig den samme motoren som er å finne i Celica T Sport. Denne motoren kjennetegnes blant annet ved sin voldsomme turtallsvillighet, noe som resulterer i et rått drag og et herlig lydbilde.

325.700 kroner

Toyota Corolla-prisene starter på 196.000 kroner. For denne pengesummen kan man bli eier av en Corolla Linea Terra med 1,4-liters motor. Corolla T Sport, som altså av utseende er svært lik sine mer beskjedent motoriserte søsken, koster 325.700 kroner. Er den verdt så mye mer? Vi skal forsøke å gi deg svaret. La oss begynne med å titte nærmere på motor og kjøreegenskaper.