TEST: Toyota Corolla med stabilitetsprogram

Toyota Corolla 1.6 Sol har nå fått både elektronisk stabilitetsprogram, antispinn og hodekollisjonsputer. Og prisen - den er den samme.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: TEST: Toyota Corolla med stabilitetsprogram

TEST: Toyota Corolla med stabilitetsprogram

  1. Fotoalbum
  2. Tekniske data
  3. Konklusjon og konkurrenter
  4. Kjøreegenskaper


Om noen få uker lanseres femte generasjon Volkswagen Golf i det norske markedet. Dermed vil blant annet Toyota Corolla, som hittil i år er Norges mest solgte bil, møte tøffere konkurranse. For å møte den nye rivalen har den norske Toyota-importøren nå gitt Corolla mer utstyr. Alle Corollaer får hodekollisjonsputer og modellen 1.6 Sol får i tillegg antispinn, bremseassistanse og elektronisk stabilitetsprogram. Prisen forblir uforandret, Corolla 1.6 Sol skal forsatt selges for 220.000 kroner.

ESP, DSC, DSTC, VSC

Kjært barn har mange navn, så også de ulike produsentenes stabilitets-programmer. De fleste bruker betegnelsen ESP (Electronic Stability Program), mens andre bruker DSC og DSTC. Toyota har valgt å kalle sitt system VSC, som er en forkortelse for Vehicle Stability Control.

Men uansett hvilket navn de ulike bilprodusentene har valgt å gi systemene - mål og virkemåte er i prinsippet det samme. Stabilitetsprogrammenes oppgave er å forhindre skrens. Dette gjøres ved å bremse ned ett eller flere hjul når sensorer sier fra om at skrens har oppstått. Hvis føreren gir gass, vil systemet også sørge for å redusere motorkraften.

Stabilitetsprogrammer omfatter alltid også et antispinnsystem, som ved hjelp av redusert motorkraft og nedbremsing av drivhjulene forhindrer spinn og dermed gir bedre fremdrift på glatt føre.

Kun kombien

image: TEST: Toyota Corolla med stabilitetsprogram


Vi har testet nye Toyota flere ganger tidligere og har skrytt mye av bilen - som etter vårt syn er blant de aller beste kjøpene i sin klasse. Når bilen i tillegg får elektronisk stabilitetsprogram - uten prisøkning - blir vi ikke mindre vennlig stemt til den japanske kompaktklassebilen.

Det må imidlertid nevnes at det kun er Corolla 1.6 Sol i kombiutgave som nå får VSC. Velger du 1,4-liter eller dieselmotor må du se langt etter stabilitetsprogram. Det samme må du om du velger stasjonsvogn eller Verso.

Men la oss ta oss en kjøretur og finne ut hvordan Toyotas VSC fungerer i praksis.