TEST: Toyota Corolla 1.6 Sol

En enkel detalj som dybdejustering av rattet gjør stor forskjell, vårt viktigste negative innvending mot Corolla er ikke lenger gyldig.

TEST: Toyota Corolla 1.6 Sol
TEST: Toyota Corolla 1.6 Sol


Vi har til nå slitt med å finne oss til rette bak rattet i Corolla. Det har ikke vært noe tvil om at Toyotas storselger har vært og er en bra gjennomført kompaktklassebil, men det har vært vrient å finne en god kjørestilling. De av oss som ikke har kropp i standardmål har måttet velge å kjøre Corolla med trafikkfarlig langt utstrakte armer, eller med svært rett seterygg og krøllete ben. Årets ansiktsløftning tok problemet på alvor og med mulighet for dybdejustering av rattet trives vi betydelig bedre i Corolla.

Familiegrill

Ansiktløftninger forbindes oftest med rent kosmetiske endringer, og Corolla har fått en forsiktig dose av endringer i tillegg til nytt standardutstyr som for vår testbil består av regnsensor, rattbetjent radio/CD og automatisk avblendbart speil. Endringene i eksteriøret gjør at Corolla får en front som likner mer på de andre nye Toyotaene, og baklysene er også nye.

Ved siden av familiegrill har Corolla også fått nye setetrekk og nye farger i interiøret. Det litt mørkere interiøret i vår testbil var en klar forbedring i forhold til Corollaen vi hadde i vår gruppetest i våres.

Hever listen

En Corolla 1,6 Sol koster nå 227.700 kroner. Den er velutstyrt, og har standardutstyr på et nivå som gjør bilen ferdig utstyrt til listepris. De forfengelige kan legge til 4.400 kroner for et sett med aluminiumsfelger.

Med det nye utstyret på plass, og et litt mer attraktivt utseende, er Corolla blitt en klart mer interessant bil i kompaktklassen. Vi testet som nevnt Corollaen mot Peugeot 307 og Volkswagen Golf i våres, og i neste kapittel vil vi forsøke å gjøre en vurdering av nye Corolla i forhold til konkurrentene.