TEST: Toyota Corolla 1.4 D-4D Sol

Med sin nye 1,4-liters dieselmotor blir Toyota Corolla en enda mer konkurransedyktig bilmodell. Vi har testet Sol-utgaven.

TEST: Toyota Corolla 1.4 D-4D Sol


Dagens Toyota Corolla, niende generasjon, ble introdusert i januar 2002. Den nye Corollaen ble umiddelbart en suksess, ikke minst her i landet, hvor Corolla ble Norges mest solgte bil både i 2002 og 2003.

Til tross for suksessen skulle det bare ta to og et halvt år før Corolla fikk sin ansiktsløfting, noe som sier mye om Toyotas offensive politikk. Den ansiktsløftede utgaven ankom Norge i august, og kan skilte med en rekke forbedringer. Det aller viktigste fremskrittet er knyttet til rattet, som nå også kan justeres i dybden. Det betyr at alle slags mennesker, uansett høyde og bredde, nå har muligheten til å finne en perfekt sittestilling.

Flere nyheter

Samtidig har Toyota erstattet den idiotiske setevarmer-knappen som opprinnelig var å finne i nye Corolla. Med den gamle knappen var det faktisk ikke mulig å velge separat oppvarming av passasjersetet. Corolla leveres nå også med mulighet for å koble ut kollisjonsputen på passasjersiden og har fått to-trinns akustisk setebeltavarsling.

Enda mer utstyr

TEST: Toyota Corolla 1.4 D-4D Sol


Corolla i utstyrsnivå Sol var allerede i utgangspunktet godt utstyrt. Blant annet inkluderte standardutstyret både VSC (elektronisk stabilitetsprogram, ESP), 6 kollisjonsputer, elektronisk klimaanlegg, integrert radio, kjørecomputer og elektriske vindusheiser rund baut - samtlige med ett-trykk-funksjon begge veier.

I sammenheng med ansiktsløftingen har Sol-utgaven fått enda flere elektroniske godsaker, deriblant regnsensor og automatisk nedblendbart bakspeil. I tillegg har det skinntrukkede rattet blitt utrustet med fem knapper for betjening av radioen - og tåkelykter har blitt standardutstyr. Dermed er Corolla Sol blitt en svært velutstyrt bil.

Nye frontlykter

TEST: Toyota Corolla 1.4 D-4D Sol


Ansiktsløftingen involverer selvsagt også designmessige endringer, selv om Toyota har vært relativt forsiktige. Den mest synlige endringen er de nye frontlyktene, som har fått tårer i øyekroken. Front- og hekk-støtfanger samt grill er også byttet ut, noe som har gitt bilen et litt morskere utseende.

Passer avgiftssystemet

Toyota benyttet også ansiktsløftingen til å introdusere en ny dieselmotor. Denne har et svært beskjedent slagvolum og passer derfor det norske avgiftssystemet godt. Les mer om den imponerende motoren her.