TEST: Toyota Celica T Sport

Det er bremser og “holde-deg-på-veien-elektronikk” som skal skille årets Celica fra den vi har testet tidligere.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: TEST: Toyota Celica T Sport
image: TEST: Toyota Celica T Sport


Noen biler har vi litt lavere terskel for teste på nytt, Toyota Celica T Sport er blant de. En forsiktig ansiktsløftning tidligere i år kombinert med justeringer av understell og bremser utløste en ny runde.

Skumlere

Etter ansiktsløftningen ser Celica litt skumlere ut forfra. Luftinntaket er blitt større og mer markert, og lyktene har fått en utvekst i klarglasset over linsene. I våre øyne hjelper endringen til at bilen blir litt tøffere forfra.

33 år

Modellbetegnelsen Celica har vært plassert på Toyotas sportslige kupeer siden 1970. Da var det bakhjulene som sørget for fremdriften, og slik var det inntil fjerde generasjon dukket opp i 1985. Da dukket Celica opp med forhjulsdrift, og det fantes også varianter med firehjulsdrift.

Dagens modell kom i 1999 og leveres kun med trekk på forhjulene. Tidligere varianter nappet godt i rattet ved gasspådrag, dagens Celica er en mer sivilisert bil. Med elektronisk stabilitetssystem som nå er standard på T Sport-utgaven hadde vi en mistanke om at siviliseringen hadde gått for langt.

Eneste måten å finne ut det på er å komme seg ut på veien, hvordan det gikk kan du lese om her.