TEST: Toyota Celica T Sport

Det ikke uvanlig at rødfarven i turtelleren først starter ved 8.000 omdreininger - når du sitter i en motorsykkelsal. Men når du sitter i et bilsete er fenomenet desto mer uvanlig.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

La oss avsløre det med en gang - det er den fantastiske turtallsvilligheten som gjør Toyota Celica T Sport så spesiell. Akselerasjonen og lyden som oppstår når motoren passerer 6.000 omdreininger gir assosiasjoner til motorsykkelkjøring - og det er ikke noe dårlig kompliment til en bil som koster 385.000 kroner.

Merkelig utseende

Kjøpere av Celica T Sport får ikke bare en usedvanlig sprek bil med tre år nybilgaranti. De får også en bil som vekker oppsikt - på godt og vondt. Celicas design kan nemlig diskuteres. For å være litt slem kan man si at det ser ut som om Celica er satt sammen av to helt forskjellige biler. Fronten er avrundet, myk og harmonisk, mens bakparten tvert i mot er brutal og kantete.

Hobbymekaniker på ferde

Som du sikkert forstår, er vi best fornøyd med bilens front, som preges av lange, mandelformede lykter og et tøft luftinntak rett foran frontruten. Den høye bakparten skjemmes blant annet av tåkelysene, som ser ut som om de er ettermontert av en hobbymekaniker. Vi klarte heller ikke å venne oss til de kantede baklyktene.

Brede skuldre

Sett fra siden kjennetegnes Celica ved sin lave høyde, de relativt korte overhengene og den fremskutte frontruten. En kraftig profil tar sats ved sidespeilet, akselerer forbi sidedøren og ender opp ved baklyktene, der den tar form av kraftige skuldre. Fra siden vil du også legge merke til at den store, flate bakruten kun skilles fra frontruten ved et svært kort tak.

Men vi må tilbake til den fantastiske motoren. For det er lenge siden vi har hatt det så morsomt som vi hadde det med Celica T Sport. Les mer i artikkelen Motor og kjøreegenskaper.