TEST: Toyota Camry 2.2 - Solid, fornuftig ... og kjedelig

"Camry er den snilleste gutten i klassen", skriver Toyota i sin egen brosjyre. Og Toyota har helt rett; Camry er så snill at den står i fare for å også bli den kjedeligste gutten i klassen.

Camry, Toyotas største sedan, er nesten 480 centimeter lang. Likevel er det få som legger merke til en Camry i bybildet. For Camry er blant de mest anonyme storbilene som produseres. De store frontlyktene og det profilerte panseret hjelper ikke, Camry er langt fra noen brautende bil.

God plass

Men det betyr på ingen måte at Camry 2.2 med automatgir er noen dårlig bil. Camry er nemlig både stor, rommelig og komfortabel. Fire passasjerer kan formelig boltre seg i en Camry, og takket være det lave støynivået i kupeen kan man kommunisere uten å slite ut stemmebåndene. Skal du ut på langtur, kan du glede deg over det store bagasjerommet, den automatiske fartsholderen og de seks integrerte høyttalerne.

Klarer en forbikjøring

Motorens 130 hestekrefter trekker bilen fra 0 til 100 kilometer i timen på 12 sekunder og gir krefter nok til en forbikjøring hvis det skulle bli nødvendig. En tretrinns automatisk girkasse med overdrive-funksjon overfører kraften til forhjulene.

Sikkerheten er ivaretatt med blokkeringsfrie skivebremser både foran og bak, fire kollisjonsputer, fem trepunkts sikkerhetsbelter, automatiske beltestrammere, stålbjelker i dørene og støtabsorberende materialer.

Lang service-intervall

Toyota har ord på seg for å produsere driftssikre biler, og Camry er neppe noe unntak. Toyota gir deg i hvert fall tre års fabrikkgaranti - og du kan kjøre 30.000 kilometer mellom hver gang du trenger å levere bilen til service.

Men Toyota Camry 2.2 Aut. koster over 340.000 kroner. Og den som har 340.000 kroner å rutte med, har selv i Norge en god del å velge i blant. Er Camry noe å satse på for deg? Vel, vi har i hvert fall forsøkt å gi deg et beslutningsgrunnlag. Bli med på en prøvekjøring.