TEST: Toyota Aygo

Aygo skal være en billig førstebil, eller en morsom andrebil for nærtrafikk. Og selv om nettopp billig er gjennomgangsmelodien, ble vi imponert av helheten.

TEST: Toyota Aygo
TEST: Toyota Aygo


På 3405 millimeter skal motor, forseter, bakseter og bagasjerom stables, og foran motoren skal det helst være litt plass for deformasjon i tilfelle ett sammenstøt. Og om ikke lengden frister kan nok prislappen overtale, 135.000 kroner starter Aygo på i femdørsutgave.

Utrolig nok er det faktisk plass til lange personer i forsetet, og selv sjåfører på nærmere to meter vil finne seg til rette. Baksetet blir ubrukelig, men det er faktisk plass til en voksen person foran et plasskrevende barnesete.

Spennende

Aygo er Toyotas alternativ fra samarbeidet med den franske bilfabrikken PSA Peugeot Citroen. Franskmennene vil kalle sine varianter 107 og C1, og det er kun styling og utstyrnivå som skiller bilene.

Pakken Toyota har laget med utgangspunkt i samarbeidet er attraktiv og spennende, og selv om sprek design blekner over tid er det lettere å trives i en bil der noen har giddet å gjøre en innsats enn i en bil der uinspirerte løsninger og trøtte materialvalg regjerer.

Liten klasse

Under 3,5 meter er det kun Chevrolet (tidligere Daewoo) Matiz som måler inn, og det er faktisk også en bil med fem dører. På, eller litt over, grensen finner vi biler som Kia Picanto, mens biler som Citroën C2, Toyota Yaris og Mini er over tjue centimeter lengre.

TEST: Toyota Aygo


Forskjellene innad i klassen går på hvordan den innvendige plassen er fordelt mellom seterader og bagasjeplass, men gjennomgående er det bagasjeplassen som ofres. Bagasjeplassen er også Aygos svakeste side, ved siden av visse problemer med komforten på motorvei.

Det vi først skal se nærmere på er imidlertid motor og kjøreegenskaper.