TEST: Tøff, tøffere og tøft for Nissan

Nissan har en tøff utfordring. Å satse i kompaktklassen her hjemme mot biler som VW Golf, Toyota Corolla og Ford Focus. Men Nissan har et tøft kort på hånda i nye Almera. Tøff nok?


Historisk sett har nemlig Nissan tidligere hatt et godt fotfeste i kompaktklassen, for eksempel med Nissan Sunny. Men så kom Almera i 1996, en bil som ikke slo an på samme måte, og som har hatt nokså beskjeden plassering på salgsstatistikkene de siste par årene.

Som produkt er det ingenting i veien med forrige versjon Almera. Den er solid og stø, og har svært gode bruktbilpriser og svært få mangler. Men den pirret neppe folks følelser på samme måte som andre biler gjorde.

Lang snute

Nye Almera - som ble lansert hos norske forhandlere forrige uke - har i alle fall et ytre som i langt større grad blir lagt merke til enn forrige utgave av Almera (som sannsynligvis er noe av det mest anonyme fra Nissan noensinne). Om nye Almera er pen eller ikke, får være en vurderingssak hos den enkelte.

Den er i alle fall en del annerledes enn mange andre, med en linjeføring som i alle fall fra siden får bilen til å fremstå som langt lavere enn den egentlig er. Og med en tilsynelatende lang og fremtredende snute som stikker frekt fremover.

Lang tur -- ikke sur

Vi tok med oss en Almera i en ukes tid, både på langtur, til og fra jobb, på handlerunder og lignende. Og at nye Almera har svært positive sider er det ingen tvil om, ei heller at den er svært praktisk på mange måter.

I tillegg antar vi også at Nissan fortsetter å holde høy standard i produksjonen, og vi tror derfor at verditapet på Almera fortsatt vil holde seg på et svært akseptabelt nivå.

Likevel har bilen også sider som er mindre hyggelige, bli med på vår test og finn ut om nye Almera kan være et godt alternativ for deg som skal ha ny bil i kompakt-klassen.