BALANSERT: Kjøreegenskapene overrasket oss. Model 3 er mer leken enn forventet! Foto: Jamieson Pothecary
BALANSERT: Kjøreegenskapene overrasket oss. Model 3 er mer leken enn forventet! Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Første test i Norge: Tesla Model 3 Performance

TEST: Tesla Model 3 kommer sent - men godt

Ankommer du festen sist, gjelder det å gjøre det med stil. Kan årets kanskje mest etterlengtede bil imponere elbil-festen like mye som da X-en kom, selv uten måkevinger?

Man skulle tro kongen hadde kommet på besøk. For like etter at vi svingte ned i garasjen med en splitter ny Telsa Model 3, hadde kontorbygget til Aller Media tømt seg, og det sto en haug med folk nede i garasjen og beskuet en av årets mest etterlengtede biler.

«Fy søren så kult!» sa en, «Går den bra?», «Er den dyr?» ... Spørsmålene haglet inn fra dekksparkerne. Vi hadde knapt fått kjørt bilen selv.

For å teste reaksjonene til befolkningen, bestemte vi oss for å først ta en tur til Grünerløkka, for å se om hipsterne også lot seg imponere ...

INGENTING Å SE HER: Det var langt fra den samme entusiasmen ute på gata over Model 3. Her skiller den seg ikke særlig mye ut fra mengden. Foto: Jamieson Pothecary
INGENTING Å SE HER: Det var langt fra den samme entusiasmen ute på gata over Model 3. Her skiller den seg ikke særlig mye ut fra mengden. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Anonym

Det er mulig det faktum at det var minus 12 grader i Oslo, som dempet stemningen blant folket på gata. Men vi kunne like gjerne kjørt rundt i en Model S. Ikke én gang ble vi stoppet og spurt om bilen. Og selv når andre Tesla-eiere kjørte forbi, var det ingen som snudde seg.

STOREBROR: Først når den står parkert ved siden av Model S er forskjellene tydelige for dem som ikke er Tesla-kjennere. Foto: Jamieson Pothecary
STOREBROR: Først når den står parkert ved siden av Model S er forskjellene tydelige for dem som ikke er Tesla-kjennere. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Og vi skjønner det godt. For på avstand oppleves Model 3 som en nedskalert Model S, spesielt for dem som ikke er «Tesla-kjennere».

«Kjære, jeg krympet Teslaen» ... Ikke før den står ved siden av storebror blir forskjellene tydelige.

Panseret er lavt, ikke bare fra nesen, men helt frem til A-stolpen. Det er ikke feil i utgangspunktet. Når frontruta går sømløst opp i panorama-taket, i tillegg til å være høyt på grunn av takhøyden i kupeen, får bilen en litt froske-aktig utseende - sett forfra. Du kan se for deg en krysning mellom Chrysler Neon og VW Beetle, hvis du kjenner disse bilene.

Både i profil og bakfra er designen mer harmonisk. 20-tommers felger, rødlakkerte bremsekalippere og karbon-spoiler på bagasjeluka gir Model 3 et diskret, sportslig preg, og de brede hoftene over bakhjulene hinter om de heftige kreftene som skjuler seg under skallet.

Lynkjapp

Party-trikset til Model S var uten tvil den voldsomme akselerasjonen. Porsche-killeren gjorde 0-100 km/t raskere enn mang en 911, og til en tredjedel av prisen. Det konverterte mange «bensinhoder» over til strøm.

Det er bare å konstatere med en gang at Model 3 definitivt drar skinnet av pølsa. 0-100 går unna på bokstavelig talt svimlende 3,5 sekunder, og mater på helt opp til 250 km/t, før en fartssperre avbryter moroa.

Bare for å sette det i perspektiv; det er over ett sekund raskere enn en Porsche 718 Boxster GTS, men til ganske nøyaktig halvparten av prisen. Model 3 starter nemlig på mer spisbare 546.000 kroner.

Men med alle disse kreftene, klarer Model 3 å håndtere dem? Eller oppleves elbilen som en overtrimmet ungdomsbil?

PEN OG KOMPAKT: Bakfra er Model 3 barsk og sportslig. Foto: Jamieson Pothecary
PEN OG KOMPAKT: Bakfra er Model 3 barsk og sportslig. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Dominerer svingene

Vekten fra batteripakkene kan ofte være bananskallet for elbilene. Model S er for eksempel godt over to tonn. Model 3 veier inn på rimelig respektable 1.856 kilo, bare 70 kilo mer enn en BMW GT 330 d xDrive. Og når mesteparten av vekten er plassert lavt på bilens chassis, blir resultatet en dynamisk kjøreopplevelse.

Dreiemomentet på 639 newtonmeter fra start gir en silkemyk kraftleveranse og gjør at Model 3 kan kjøres kjapt og aktivt, uten å føle at du stresser deg frem. Vi kjørte en god del på meget glatte og islagte norske vinterveier. Teslas sikkerhetssystemer imponerte, og lot oss kjøre trygt uten å dominere unødvendig.

TESLA MODEL 3: Detaljbilder. Foto: Jamieson Pothecary
TESLA MODEL 3: Detaljbilder. Foto: Jamieson Pothecary
TESLA MODEL 3: Kamera til Model 3s ryggeassistent. Foto: Jamieson Pothecary
TESLA MODEL 3: Detaljbilder. Foto: Jamieson Pothecary
TESLA MODEL 3: Detaljbilder. Foto: Jamieson Pothecary
TESLA MODEL 3: Detaljbilder. Foto: Jamieson Pothecary
TESLA MODEL 3: Detaljbilder. Foto: Jamieson Pothecary

Om du virkelig vil leke racerbil-sjåfør, kan du sette den i Track Mode. Da er det ingenting som redder deg om du går tom for talent, men vi tror ikke det skjer. For balansen i bilen er virkelig helt nydelig.

Styringen er kvikk og presis, fra rattet som er mindre enn vi er vant med - det ligner litt på «gokart-rattet» du finner i dagens Peugeot-biler. Vi skulle gjerne hatt litt mer følelse gjennom rattet, men når uventet under- eller overstyring uteblir nesten fullstendig, kan vi tilgi.

Her er det du som leder dansen, og takten holdes gjerne hakket over det du er vant med, uten unødvendig håndarbeid.

FORSTYRRENDE: I byen opplevde vi skjermen som eneste display som uoversiktlig og savnet fort instrumentpanel foran rattet. Foto: Jamieson Pothecary
FORSTYRRENDE: I byen opplevde vi skjermen som eneste display som uoversiktlig og savnet fort instrumentpanel foran rattet. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Uoversiktlig

Når du først skal holde oversikt på en bil som er så fartsvillig som Tesla Model 3, er det et under at produsenten velger en enkel 15-tommers skjerm, midtplassert på dashboardet som instrument-display. Oppmerksomheten trekkes konstant vekk fra veien når du skal følge med på farten. Skjermen kan heller ikke vinkles mot sjåføren, for den er uten justeringsmuligheter.

Vi får håper Tesla kommer med HUD (head up-display) som tilleggsutstyr etter hvert. For spesielt i byene, der farene kommer på løpende bånd og farten er lav, må dette bli bedre.

TØFT MED HARD: 20-tommers felger og lavprofil vinterdekk ga oss en hard og stumpete kjøreopplevelse.
TØFT MED HARD: 20-tommers felger og lavprofil vinterdekk ga oss en hard og stumpete kjøreopplevelse. Vis mer

Hard og stumpete

Testbilen var skodd med 20-tommers felger og lavprofildekk, samt Performance-pakken. Det skal sies at vi ikke rakk å teste alle kjøre-innstillingene fullt ut. Men førsteinntrykket av kjørekomforten er at den er overraskende stiv: Ujevnt underlag merkes godt, spesielt om du sitter i baksetene. På slapsete Oslo-veier var det direkte ubehagelig.

Her har Tesla en justeringsjobb å gjøre, for demperoppsettet er nødt til å bli mer følsomt, på toppen av vandringen. Under press er understellet progressivt, og viser aldri tegn til å bunne støtdemperne. Det liker vi.

TRANGT: Bakluken er liten, og upraktisk. Foto Jamieson Pothecary
SMART: Gummilist hindre støv og skit fra å kom inn i oppbevaring foran. Foto: Jamieson Pothecary
OPPBEVARING: Ekstra oppbevaring foran. Her vil nok de fleste bruke dette til ladekabel. Foto Jamieson Pothecary
BEDRE EN FØR: Stort og mer praktisk oppbevaring enn vi har sett fra Tesla før. Foto Jamieson Pothecary
DYP: Tross liten bakluke, får du plass til mye. Her er bagasjeromet dyp! Foto Jamieson Pothecary
LADEPUNKT: USB lading til baksetene. Foto: Jamieson Pothecary
EKSTRA PLASS: Baksetene deles 40-60 og kan legges ned. Foto: Jamieson Pothecary

Delvis praktisk

Bagasjerommet er dypt og rommer mer enn man tror, basert på bilens utseende. 425 liter er ganske innafor, for det som egentlig er en sedan.

Vi stusser fortsatt over hvorfor Tesla på liv og død måtte ha glasstak, trukket helt fra A- til C-stolpen. For om de hadde laget et høyt bagasjelokk, slik BMW har løst det på 3-serie GT, kunne de praktiske bruksområdene til Model 3 økt betraktelig. Vi får vel arkivere den under samme Tesla-særegenskaps-kategori som måkevingdørene på Model X.

Testresultat

Tesla Model 3 Performance

Lynkjapp, nydelig balanse, mye for pengene.

Begrenset praktisk, stiv kjørekomfort, uoversiktlig skjerm.

Foran er det et praktisk oppbevaringsrom. Det er plass til en del her, men det blir nok mest brukt til oppbevaring av ladekabelen.

Foran i kupeen er mesteparten av lagringsplassen i midtkonsollen. Løsningen er fortsatt litt skranglete og preget av billig plast. Men praktisk sett er det en bedre løsning enn den vi har sett i både Model S og Model X.

Men hvorfor har Tesla lagt til ladepunkt til både iPhone og Android, istedenfor induksjonslading, som alle andre? Her er de ikke helt oppdaterte ...

Til baksetene finner du to USB-porter. Kjekt for ungene på tur. Baksetene har god beinplass, til både store og små. Men vi er fortsatt skuffet over gulvhøyden, bak i bilen. En av testsjåførene var 188 cm høy, og måtte sitte med knærne unaturlig høyt for å få plass. Det er muligens batteriene i gulvet som stjeler av plassen ...

MINIMALISTISK DESIGN: Vi får en romslig følelse i en bil som egentlig ikke er så stor. Foto: Jamieson Pothecary
MINIMALISTISK DESIGN: Vi får en romslig følelse i en bil som egentlig ikke er så stor. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Lettlært

Infotainment-systemet er lettlært og intuitivt. Så lenge du bare tar innover deg at at alt styres herfra. Det viser at Elon Musk elsker å utfordre bilnormene.

MULTIFUNKSJON: Betjening på rattet brukes til mye. Alt fra lyd til speil justering. Foto: Jamieson Pothecary
MULTIFUNKSJON: Betjening på rattet brukes til mye. Alt fra lyd til speil justering. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Både dørspeil og ratt-justering betjenes via skjermen - men ikke helt. Først velger du hva du skal justere, så bruker du knottene på rattet til å gjøre det. Uvant - og litt frustrende - når du skal lete etter knapper som ikke eksistere i døren, men egentlig veldig smart og lett i bruk.

UVANT: Dørhåndtakene er noe vanskelige i bruk. Foto: Jamieson Pothecary
UVANT: Dørhåndtakene er noe vanskelige i bruk. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Skal vi sutre over noe (og det må vi, vi er jo tross alt biljournalister) er det dørhåndtakene. De er vriene, og ikke noe særlig når kulda setter inn og du har på deg hansker.

Akkurat når vi hadde blitt vant med de skjulte dørhåndtakene til Model S og Model X, skal Tesla finne opp hjulet på nytt - igjen.

Imponerer mer enn forventet

Hinsides akselerasjon, nydelig balanse og en oppgitt rekkevidde på 530 kilometer (WLTP) fra 546.000 kroner, gjør Tesla Model 3 til en sikker vinner - våre ankepunkter til tross.

Det er synd vi måtte vente så lenge. Men når den først ankom den norske elbilfesten har den kommet med stil, og absolutt vunnet vår oppmerksomhet!

Vi gir Tesla Model 3 terningkast på et senere tidspunkt, når vi har fått testet den enda mer.

Tesla Model 3 Performance

Motor:Elektrisk
Effekt:204+279
Dreiemoment:639
Hjuldrift:Alle
Batteritype:Litium-ion
Batterikapasitet:78 kWt
0-100 km/t:3,5 sekunder
Toppfart:250 km/t
L x B x H:469cm/185cm/144cm
Vekt:1856 kg
Hengervekt:-
Bagasjerom:425 liter
Oppgitt rekkevidde:530 km (WLTP)
Pris fra kr.:546.000,-
Pris testbil:576.220,-