TEST: Sym Trackrunner 200

Denne firehjulingen utmerker seg med mye utstyr og lav pris. Samtidig ligger den i forkant av utviklingen når det kommer til veitilpassede firehjulinger.

TEST: Sym Trackrunner 200

TEST: Sym Trackrunner 200

  1. Store bilder!
  2. Tekniske data!
TEST: Sym Trackrunner 200


For med automatgir, fullt bremsesett på styret, uttak for 12-volt, gode kjørelys og gode lastemuligheter er Sym Trackrunner 200 ganske komplett – og den er til og med godkjent for to personer. Prisen, 43.000 kroner, er også relativt gunstig.

Passer bra

Hvis det er korte turer i nærområdet og en og annen runde på en grussløyfe som er tiltenkt bruk har Trackrunner mer enn de fleste å tilby. Den er spesielt lettkjørt og har en trivelig motor. Den skiller seg fra både de quad-inspirerte og de ATV-inspirerte firehjulingene, og er faktisk et godt eksempel på hvordan de MC-registrerte firehjulingene vil se ut i tiden fremover.

Komfortdetaljer som tankmåler og 12-volt uttak har fått plass, og designen nærmer seg bilene med store frontlykter og stor vekt på design. Og det er en fornuftig tilnærming til den bruken de fleste firehjulingene som blir MC-registrert kommer til å få.

Væskekjølt

De fleste firehjulingene i denne klassen er utstyrt med luftkjølte firetaktere, noen med separat oljekjøler. Trackrunner skiller seg ut ved at den 172 kubikkcentimeter (ccm) store motoren er vannkjølt. Den lille radiatoren sitter godt beskyttet bak støtfangeren foran.

Koblet til en automatkasse av variatortypen trives denne motoren spesielt godt i litt lavere hastigheter. Den er kvikk i helt opp til rundt 50 km/t, men derfra og opp til toppfarten rundt 75 km/t gikk det litt tregere. Overføringen av kraft til den stive bakakselen går med kjededrift.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Gylden middelvei

Vårt testeksemplar var utstyrt med gatedekk (ekstrautstyr 3.500 kroner) som gir godt feste på asfalt. Standarddekkene er grovere knastedekk som også er litt mykere, og siden de dekkene dukker opp uansett ved kjøp vil vi anbefale å vurdere nøye om man trenger gatedekk. Du får riktignok bedre bremseegenskaper, men Trackrunner blir kantete i oppførselen og komforten blir dårligere med så stive dekk.

Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland Vis mer
TEST: Sym Trackrunner 200


Vi mener dessuten at tyngdepunktet er for høyt og bredden for liten til at det er tilrådelig med gatedekk. Selv en voksen mann som plasserer all personvekt så gunstig som mulig klarer ikke oppheve kraftig understyring på asfalt. Dessuten har den et ganske enkelt forhjulsoppheng med enkle A-armer. Konkurrenten Polaris Phoenix stiller med doble, og det gjør en forskjell både med hensyn til følsomhet og veigrep.

Leken

Over på grusen blir Trackrunner straks mer leken, og selv på gatedekk er den kvikk og morsom rundt grussløyfen. Med både for- og bakbrems på styret er det lett å bruke bremsene både til å redusere farten, og til å få riktig plassering inn og ut av svingene.

Trackrunner er utstyrt med heledekkende skjermer fra fotbrettene og opp til forskjermene, og det er litt vanskelig for lange personer å komme langt nok frem ved aktiv kjøring. Også den litt smale sporvidden foran gjør det litt vanskeligere å holde fullt trykk i krappe grussvinger.

Dekker bredt

Selv om vi har noen innsigelser både på vei og på grus er Trackrunner blant de firehjulingene på markedet med bredest bruksområde. Den passer som nevnt spesielt godt som gateregistrert firehjuling, og på samme måte som at hvem som helst kan sette seg på å kjøre vil også de aller fleste finne stor kjøreglede i en sånn liten maskin.

Ved siden av enkel og rask persontransport kan Trackrunner utstyres med hengerfeste (ikke for vei) og snøplog. Er du på jakt etter en ren arbeidsmaskin er det likevel andre ATVer som er bedre egnet.

Skiller seg ut

TEST: Sym Trackrunner 200
TEST: Sym Trackrunner 200


Noen firehjulinger har et romslig utvalg med ekstrautstyr som kan monteres på etter hvert, Sym skiller seg ut ved at det meste er på plass ved levering. Den kommer med håndbeskyttelse på styret, stort bagasjebrett, kick- og elektrisk start, skivebremser rund baut, automatgir med revers og fyldig instrumentering (girindikator, tankmåler, tripteller, varsellampe for vanntemperatur og hastighetsmåler).

Prisen er med alt utstyret på plass relativt gunstig, 42.990 kroner pluss vegavgift (1.585 kr).

Store bilder av Sym Trackrunner 200.

Tekniske data finner du her.

Bildene av firehjulingene på bane og i terreng er tatt på Elveli i Sørkedalen, Oslo (www.elveli.no).

Tidligere artikler om ATV/firehjulinger:

  • TEST: Polaris Phoenix 200.
  • TEST: Standard Motor (SMC) Mistral 250.
  • MC-moro med billappen.
  • LANSERING: Polaris Quadricycles
  • Hjelmpåbud for firehjulinger